23 november 2015

Juliga böcker för de mindre barnen.






KONRAD LUSSAR & JUL PEKBOK


Jag fick en förfrågan om jag ville recensera två juliga barnböcker och det ville jag såklart. Jag älskar böcker och ju tidigare en börjar intressera sig desto bättre tror jag det är. Dessa böcker kommer från förlaget Olika som jobbar mycket normkritiskt och vill jobba för ett mer inkluderande samhälle, vilket startar med barnen såklart. Precis som jag tycker de att barnböcker är en viktig spridare av värderingar och att det är viktigt att alla barn kan känna igen sig i de böcker de läser.


Jag tror att det där är så otroligt mycket viktigare än av vi vuxna kan förstå (som vuxna). Hur viktigt det är att känna sig inkluderad och sedd som barn, att få vara med, känna igen sig i det som beskrivs och att det inte finns några som helst hinder på grund av hur du ser ut eller var du kommer från. Alla ska kunna känna (någon gång) att aha, sådär är ju jag, eller sådär känner ju jag eller så där ser ju jag ut.








Eftersom jag själv varken är ett eller tre eller sju så lånade jag in lite kids från grannarna, plus mina egna bonusar såklart. Inez, som brukar hjälpa till med A & M (småtjejerna) var som vanligt populär och fick läsa för de andra barnen. Alla barnen var väldigt taggade och juligt klädda och det kändes nästan som minujul bara genom att titta på dem.


Nu sitter ju ettåringar inte stilla så länge så det var näst på ett under att hon satt stilla så länge som hon gjorde, men så är hon ju också väldigt förtjust i Inez. Såklart :-)









Viggo och Wille var väl sådär begeistrade :-) Kanske för att böckerna Inez läste var för mindre barn men det fanns ju både julmust, pepparkakor och saffransskorpor så de var rätt nöjda ändå. & så var det ju mysigt att sitta allihopa, lyssna på musik och känna hur de första julkänslorna kom smygande. Plus att de fick använda sina tomteluvor, det är alltid populärt.









Lilla M var så himla söt och fin i sin fantastiska julklänning och visar här på något spännande i boken. Även pekboken var spännande för henne, hon är ju i fasen att börja förstå bokstäver och hur det där med skriva funkar så hon gillade även Jul Pekboken.








Charmtrollet var som vanligt på ett oerhört gott humör så fort en kamera åker fram. Nu har hon förstått att min kamera är nästan likadan som mammas Sony Xperia så hon smilar upp sig även för mig, till min stora förtjusning. A var väldigt nöjd med kvällen verkade det som, att få sitta i Inez knä, peka ut lussekatter, snögummor och paket är ju fasligt spännande. :-)







Böckerna kändes verkligen perfekta för barn i 1-4-årsåldern, och perfekt för en elvaåring att läsa för mindre barn. Pekboken var populärast men Konrad Lussar var kul även den. Roligt med ett vidare spektrum och att alla inte behöver vara långa, blonda och tjejer för att vara Lucia. En kan lika gärna heta Konrad och ha mörkt hår. Bra där.


Vill ni köpa böckerna, perfekta julklappar!, så hittar ni dem i Olikas webbshop. Konrad Lussar kostar 119 kr och Jul pekboken kostar 99 kr.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

MERRY CHRISTMAS!

& ett stort tack för att du har lämnat en kommentar på min blogg.

Välkommen åter!