26 november 2015

Årets hemmagjorda snaps.











INGEFÄRSSNAPS TILL JULBORDET



Förra året testade jag att göra snaps för första gången någonsin. Jag testade två olika sorter, en ingefärssnaps och en saffransversion. I år nöjde jag mig med att göra en snaps, en riktigt god en och en repris från förra året, det bidde en ingefärssnaps helt enkelt.


Nu dricker vi inte så mycket snaps men vi kommer ju ha lite gäster och så, dessutom är det trevligt att hälla upp i mindre flaskor och ge bort om en blir bjuden på julfest te.x.

Den här snapsen är superenkel, detta behövs:


75 cl Brännvin special
Strimlat skal av en tvättad citron
3 pomeransskal – blötlagda och med det vita bortskuret
3 cm färsk skivad ingefära
1 kanelstång
1 msk råsocker


Koka upp vatten och koka pomeransskalen i cirka fem minuter. Under tiden kan du tvätta citronen och riva skalet, jag använde mig av ett zestjärn. Skala sen ingefäran och skär i mindre bitar. Ta upp pomeransskalen och skrapa bort det vita med en sked eller en kniv, det går superlätt när de är mjuka. Skär i mindre bitar om det behövs för vidare förvaring (min flaska var lite smal i halsen så för att vara säker på att få ut allting sen så skar jag i mindre bitar. Det är inte nödvändigt om ni har en behållare med större hals eller inte oroar er för att få ut sakerna igen *s*)


Häll/lägg citronskal, pomeransskal, ingefära, kanelstången och råsockret i en behållare, flaska eller liknande. Häll på brännvinet och rör runt. Förslut och placera i kylen i två veckor. Sila sen snapsen genom ett kaffefilter och häll upp på flera små eller en stor flaska.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

MERRY CHRISTMAS!

& ett stort tack för att du har lämnat en kommentar på min blogg.

Välkommen åter!