8 november 2015

JULSTÄMNING I SMÅLAND - HUSEBY JUL HAR ÖPPNAT!







JULSTÄMNING GALORE!


I går begav vi oss ju till Smålandsjul på Huseby för att insupa lite julstämning och liksom skjuta av startskottet för årets jul. Från och med nu är det verkligen fritt fram att jula till det och ja, vi startade igår (jag kan ju ha startat redan i augusti men nu hade jag lite "normala" människor med mig).


Hur som helst, det tar ett tag att ta sig till Huseby om en, som vi, bor utanför Lund. Dessutom befann sig vår chaufför i Båstad så logistiken var nog det trixigaste med denna utflykt. Men jag, Anette och Åsa satte oss på tåget mot Hässleholm för att där bli upplockade av Jenny. & åker en tåg och ska på julmarknad så behövs det lite julstämning, liksom för att sätta ribban. Så jag hade tagit med mig en liten picknickkorg med saffransbiscotti, lussebullar, julmust och lite Blossa 1895 i en termos. Sen satt vi där, åt var sin gul bulle och smuttade på vår glögg och hade det fint. Bra start på utflykten.



I Hässleholm träffade vi upp Jenny och sen var vi på väg. Vädret var grått men varmt, en ganska bra marknadsdag m.a.o. Visst, snö hade varit trevligt men det är ju trots allt bara början av november.









Inträdet kostade 90 kr och jämna kontanter rekommenderas, kön till kontantkassorna var mycket mindre än till kortkassan. Det där med kontanter rekommenderar jag, många tar kort men flera gånger funkade det inte. Däremot är det dessutom flera som har Swish eller iZettle vilket var kanon. Men kontanter funkar annars väldigt bra.



De här fina lyktorna, fast med bosktäverna XMAS köpte jag med mig hem, jag tyckte de var lite trevliga. Dessutom var det ett bra pris, 30 kr ljuset. Som hittat.








Åhh, det här är julmarknad för mig. Härliga matstånd med färskt, underbart bröd, bröd som säljs rakt över disk, där en kan prata med försäljaren, fråga om brödet, få sig en smakbit med lite salt smör på. Mmm. Lycka.


Vilka vackra bröd, två sådana på julbordet hade varit trevligt. Köpte dock inga, de skulle inte hålla till jul :-)









SÅ.SÖTA!










Vi kom vid halv tre ungefär och stannade till sju, det var ganska lagom även om en absolut hade kunnat vara där en timme tidigare eller så. Dock är jag nöjd över att vi stannade så att det hann bli mörkt och parken började lysas upp av alla de hundratals granar och juleljus som de dekorerats med. Det är ju en lite annan sak det där, att få alla ljusen, de tända braskorgarna och underbar stämning.


Shoppingen gick det heller ingen nöd på, vi fyllde definitivt bakluckan på kombin, kanske främst jag med alla mina skinn men även massa annat smått och gott fick följa med hem. Marsipan till Fars dag, enbärsmust, korvar, godis, en tomte och lite annat. Men mer om det i nästa inlägg.


Ha en härlig eftermiddag. Jag ska ta bonusdottern och fara in till stan och se om vi hittar något spännande och juligt (kanske mest jag) och sen ska vi ju bjuda far på bio och middag och massor av kramar.


På återseende!



1 kommentar:

  1. Detta var en mkt trevlig blogg tack för den och vi är på väg dit oxå
    God jul på dig. Gubbe med fru från Valdemarsvik

    SvaraRadera

MERRY CHRISTMAS!

& ett stort tack för att du har lämnat en kommentar på min blogg.

Välkommen åter!