8 december 2014

Så här gör du julens godaste lakritskola.















LAKRITSKOLA



I går gjorde jag lakritskola och den är så sjukt god att jag nog måste göra en omgång till. Det provsmakades lite för många kan man säga. Lite så. Gillar ni lakrits så är den här helt makalös. Jag har iaf hittat min stora favorit på gottebordet.



Vill ni veta hur man gör? Se här:


Ingredienser

  • 100 g Smör
  • 2 1⁄2 dl strösocker
  • 2 msk lakritspulver
  • 3 dl vispgrädde
  • 1 dl farinsocker
  • 1⁄2 dl glykos (eller glykossirap)
  • 1⁄2 tsk vaniljsocker
  • 1 tsk flingsalt


Gör så här:

Smält smör och socker i en tjockbottnad kastrull (se bild 2). Koka under omrörning i 3–5 min till gyllenbrun färg. Tillsätt lakritspulver, grädde, farinsocker, glykos och vaniljsocker (Se bild 3). Låt koka utan lock tills smeten klarar kulprovet eller är 124°, ca 20-30 min. Häll i en form med bakplåtspapper (se bild 4). Låt svalna ca 15 min, strö över flingsalt och låt stelna i rumstemperatur. Skär i bitar och slå in i papper (bild 5,6,7). Klara att ätas!






2 kommentarer:

  1. Var hittar man lakritspulver?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Välsorterade mataffärer. jag har köpt på både Ica och Coop och brukar använda Kung Markattas pulver http://www.kungmarkatta.se/produkter/visa-produkt/lakritspulver-80g-606/

      Radera

MERRY CHRISTMAS!

& ett stort tack för att du har lämnat en kommentar på min blogg.

Välkommen åter!