1 november 2015

MMM... lagrad julmust.









TRENDIGA SMAKER



De senaste åren har de lagrade musterna blivit fler och fler. jag välkomnar det, det är en lite vuxnare smak kan jag tycka. Framför allt brukar jag gilla Nygårda julmust som säljs på Systembolaget. I år kommer de ju med en julmust lagrad på Calvadosfat, spännande.


Men åter till de mer lättillgängliga Nygårda julmustarna, som går att köpa i de flesta större matvaruhusen antar jag (jag köpte mina på en City Gross men har även sett dem på ICA Maxi). En trevlig en som lagrats på ekfat i två månader samt en som är snäppet bättre och är lagrat på romfat i 6 månader. När vi testade denna tyckte alla i familjen att båda var goda men att den som lagrats på romfat var bättre. Djupare smak, djärvare och gav mersmak på ett annat sätt.


Det är trevligt det här, med produktutveckling och en chans att få smaka på något en känner igen men ändå nytt. Jag gillar det skarpt. Nu är jag mer en Coca-Cola-tjej än julmusttjej men jag gillar julmust också. Men det blir sällan fler än några flaskor per jul och helst till vörtbröd med julskinka och skånsk senap. Där finns det inget som slår julmust i min mening. Julsmaker i ett nötskal.


Så om ni står och väljer mellan dessa så ska ni fråga er om ni gillar mycket julmustsmak eller lite. Svarar ni lite, välj den som är ekfatslagrad, svarar ni mycket så rekommenderar jag den romfatslagrade. Men köp helst båda och testa själv. Det brukar bli bäst så.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

MERRY CHRISTMAS!

& ett stort tack för att du har lämnat en kommentar på min blogg.

Välkommen åter!