23 november 2015

DIY - gör dina egna mässingkrukor.







ATT PIFFA TILL IKEAKRUKOR


När jag köpte mina rumsgranar på IKEA hittade jag perfekta krukor, förutom färgen då, den kändes mer som om de passade utomhus än inne till jul. Men det är ju enkelt fixat tänkte jag och skred till verket.


Så här (ovan) såg de alltså ut från början, enkla, försinkade krukor från IKEA (Finns här), 17 cm i diameter och perfekt storlek till rumsgranen (som finns här). Men inte passande till årets jul enligt mig.








Efter att jag hade köpt krukorna och granen svängde jag in om Panduro Hobby (två gånger faktiskt, eftersom jag råkade förlägga den första burken färg, jag hade varit lite för duktig och placerat den i pyssellådan och glömt bort det...) och köpte en burk sprayfärg i färgen guld. Frågade i affären vilken jag skulle använda och denna rekommenderades starkt, den hittar ni här och kostar 99 kr.



Nu var det bara att sätta igång.








Jag torkade av krukorna och tog bort smuts osv, sen placerade jag dem på ett pappunderlag och satte igång. Det var väldigt enkelt och färgen torkade snabbt. När första omgången torkat körde jag en omgång till för att täcka det jag hade missat.


Sen fick de torka en stund till tills de var riktigt torra och klara att ta in.









Så här blev slutresultatet, precis som jag ville ha det. Mässing/guldfärg passar bra till det gröna och är varmare än zinken vilket jag uppskattar nu till jul. Sprayningen tog cirka 10 minuter allt som allt och detta var ett  superenkelt sätt att piffa till krukorna.




1 kommentar:

MERRY CHRISTMAS!

& ett stort tack för att du har lämnat en kommentar på min blogg.

Välkommen åter!