16 november 2015

Thomanders jul i Lund

Bild lånad från Thomanders jul 
Bild lånad från Thomanders jul



JUL PÅ GAMMALT VIS.


Som boende mitt mellan Lund och Malmö har jag turen att ha massor av härlig julmarknader och julteman runt omkring mig. Inte minst gäller detta Thomanders jul i Lunds som är ett tre år gammalt initiativ och som ser tillbaka på 1800-talet och hur julen var då. Under jultid är det därför väldigt vanligt att stöta på massor av 1800-talsklädda, vackra, människor i centrala Lund. Det är en fantastisk känsla.


Traditionen har sin början i familjen Thomander som var en av de första familjerna i Lund att fira jul så som vi gör idag, dvs med både julklappar och julgran och pappa Thomander var en värdig representant för dåtida Lund (ja, kanske även för nutidens Lund) då han var akademiker, professor, biskop, rektor för universitetet och riksdagsman.


Varje adventshelg händer det med andra ord massor i Lund, med bland annat små bodar med diverse försäljning, skönsång vid stora granen på Stortorget, skjuts med häst och vagn, olika marknader, påhälsning av tomten och föreläsningar ur historien. Det är sannerligen härliga dagar att spendera i Lund. Som utomstående som tycker detta låter spännande är det lätt att delta om en vill, det enda kravet är egentligen att en har tidsenliga kläder. Men mer info, både om program, tid och hur en kontaktar Thomanders jul hittar ni på deras webbsida eller på deras Facebooksida. Jag kommer definitivt vara där ett par gånger under december, hoppas vi ses!




1 kommentar:

  1. Fast jag bor så nära har jag aldrig varit där.....kanske får det bli premiär i år för mig. Kram Anette

    SvaraRadera

MERRY CHRISTMAS!

& ett stort tack för att du har lämnat en kommentar på min blogg.

Välkommen åter!