5 november 2015

Blossa 1895 - Årets smakupplevelse.






GLÖGGARNAS GLÖGG 2015.



Blossa är som vanligt alltid i ropet men i år inte för den klassiska årsglöggen (not my cup of tea) utan för deras specialare, Blossa 1895, som slår alla andra glöggar på fingrarna, i mitt tycke. Jag är en vitvinstjej som nyligen börjat dricka rödvin så rödvinsglögg har aldrig varit min grej. men den här. Den HÄR!


Den är elegant, mjuk, perfekt kryddad och alldeles ljuvlig. Glöggen är gjord efter ett kalkylblad från 1895, därav namnet, och sedan har huvudblanderskan på Blossa blandat ihop dessa underbara droppar. Ja, den här är riktigt fin.


Jag förbeställde två flaskor och har sedan den första provsmakningen beställt ytterligen en. En ska sparas (beställningsvara, men verkar finnas på ett fåtal systembolag, kolla om den finns på just ditt, och numrerade, finns bara 20.000 exemplar) och en tänkte jag ha på julafton eller däromkring. Så det är att dricka med andakt, alternativ beställa en hel drös. :-)








Jag tycker att den här är utmärkt att sippa lite på framför brasan, gärna till ett par pepparkakor med Boursin (vitlökssmak), lite soft musik och massor av tända ljus (riktiga eller hittepå, jag blandar gärna). det är så nära perfektion en kan komma en mörk torsdagskväll i november.



Så det är vad jag gör ikväll, sippar lite på 1895, äter en pepparkaka eller två, funderar och mailar med mina grannkvinnsen om lördagens utflykt till Huseby bruks julmarknad och funderar på när jag egentligen ska hinna fotografera alla de godiskalendrar jag råkade köpa med mig hem från ICA häromdagen, eller smyckeskalendern från H&M som fick följa med hem förra veckan, eller alla andra saker som jag har införskaffat och borde berätta och tipsa om. Nåja, jag kanske hinner det på söndag, om jag har tur.



Men nu ska jag försöka locka in mannen i vardagsrummet så att vi kan se senaste avsnittet av Downtown Abbey. Älskar DA! & snart ska jag frossa i gamla DA-julavsnitt, som jag längtar!



Ha en fortsatt härlig torsdagskväll, det ska iaf jag försöka ha.







1 kommentar:

  1. JA! Visst var den god! Vi njöt verkligen båda två när vi testade den förra helgen! Och Blossa 15 var okej tyckte vi, inte mer än okej.

    Kram Lena

    SvaraRadera

MERRY CHRISTMAS!

& ett stort tack för att du har lämnat en kommentar på min blogg.

Välkommen åter!