14 november 2015

Att ha sett årets svenska julfilm







EN UNDERBAR JÄVLA JUL


I går var det äntligen dags för Helena Bergströms En underbar jävla jul. Det var underbart att få lite julstämning även om jag har väldigt svårt att känna igen mig i julaftonstragikomiken. Filmen är väldigt rolig, jag skrattade rakt ut flera gången men den ger en även en klump i magen över hur svårt det kan vara i vissa familjer och hur det hålls inne och bildar något svart som givetvis bubblar över på julafton. Den dagen då allt ska vara "perfekt" så blir det precis allt annat än det.


Hur som helst. Filmen handlar om Simon och Oscar, som precis köpt sitt första hus och vill fira jul tillsammans med sina respektive familjer. Så Oscars mamma, pappa, farmor, syster och systerdotter är inbjudna tillsammans med Simons pappa och bror samt Simons mamma och hennes nya pojkvän (föräldrarna är alltså skilda).


Plus Cissi då. Cissi som väntar barn med Oscar och Simon. Vilket de inte berättar till en början, det är nämligen tänkt att vara deras "julklapp" till övriga familjen. När de till slut avslöjar hur det ligger till blir det inte några stående ovationerna direkt, något som de kanske inte trodde skulle hända men som de kanske ändå hoppades på.


Men hur kan två män vara pappor till ett barn? Hur har de gått tillväga? Vad händer om Cissi träffar en kille? Vems är barnet och måste man verkligen vara gay på julafton?! Det är frågor som föräldrarna ställer sig och är oroliga över.


Filmen är underhållande och jag tyckte att alla skådespelarna var bra, främst Maria Lundqvist, Robert Gustafsson och Michalis Koutsogiannakis. Jag tror inte jag kommer se den här lika ofta som "Tomten är far till alla barnen", dvs en gång om året men jag kommer definitivt se den igen och det är kul att det görs svenska julfilmer. Så jag tycker absolut att n i ska se den, helst på bio för det är störtmysigt att se alla juldekorationer, juleljus etc på en jättestor skärm.


Så, iväg med sig,  få lite julstämning redan nu.






1 kommentar:

  1. Den är alltså sevärd? Jag är allt lite nyfiken på den :D
    Solsken
    Linda

    SvaraRadera

MERRY CHRISTMAS!

& ett stort tack för att du har lämnat en kommentar på min blogg.

Välkommen åter!