21 november 2016

UPPDRAG: RÄDDA JULEN







HEMLIGA BOKEN FÖR ÄVENTYRARE


Jag vet inte hur ni har det i era hem men här försöker vi läsa med 10-åringen en kvart om dagen ungefär. & jag har fått äran att recensera en bok som vi kommer lusläsa i december, den saken är klar. Perfekt bok som handlar om att julen är i fara, julklappar och pepparkaksdeg försvinner, trappsteg är såpade och sotiga fönsteravtryck syns tydligt på fönsterrutan.


Nu har jag bara tjuvläst den lite och jag få ju egentligen inte avslöja vad som händer för det är ju en hemlig bok för äventyrare! Men Lisa är huvudperson i boken och det är hon och älvan Peppar (som egentligen är en tolva) som ska styra upp så att julförstöraren inte lyckas med sitt uppsåt.










Boken är uppdelad i 24 kapitel och det betyder alltså att det nästan är som en julkalender om man vill. Varje morgon eller kväll kan man krypa upp i sitt julpyntade rum och läsa om hur det går för Lisa och Peppar, de verkar som deras uppdrag är väldigt besvärligt. Jag tycker att boken låter ytterst spännande och ser fram mot decemberläsningen. Dels verkar det vara ett bra äventyr och dels är det ett bra upplägg. Sen finns det säkert de som läser den både snabbare och långsammare men det där är ju så fint med just böcker, man kan läsa dem i sin egen takt.


Så julens boktips för barn är alltså Uppdrag: Rädda julen. Skriven av Cecilia Rihs och illustrerad av Silvy Strand. Bokförlaget heter Olika och på Olika jobbar man "Alltid med idén att utmana begränsande stereotyper och bidra till ett inkluderande samhälle där olikheter kan leva sida vid sida." På Olikas sida kan ni hitta hur mycket spännande och bra böcker som helst och om jag har tur så kanske jag t.o.m hinner recensera en bok till från förlaget då en gammal bekant precis har gett ut en bok där och den tycket jag verkar så rasande viktig att jag hoppas den hinner komma innan jul. Då ska ni få veta mer om den också.


Men tills dess, surfa in på Olika.nu och införskaffa Uppdrag: Rädda julen. Det här är en bok som både barn och vuxna kommer tycka om.







1 kommentar:

  1. Så underbart att läsa detta. Ni läser en stund varje dag SÅ BRA Jag tycker barnböcker är roligt,läsning är viktigt o så får man en go stund tillsammans. SPÄNNANDE undras hur det går Trevligt att titta in här o läsa vad du fixar o donar med en fin JULBLOGG Trevlig ADVENT önskas till dig o fam

    SvaraRadera

MERRY CHRISTMAS!

& ett stort tack för att du har lämnat en kommentar på min blogg.

Välkommen åter!