27 november 2016

ATT HA FLYTT SVERIGE OCH BLACK FRIDAY.







HYSTERIE GER MIG ÅNGEST.




Jag var nära att kasta mig ut från närmsta fönster igår efter sjuttio miljoner mailas, sms, blogginlägg osv om Black frodas (jag hade inte skadats så allvarligt, det är väl ett fall på en meter eller så... men ni förstår känslan??) Jag hade verkligen tokångest till sist och fick hjärtklappning av all stress (telefonen och daton plingande konstant och alla bloggare ville tipsa om FB. Men don't get me wrong, jag köpte jag lite också, ungefär vid nio på morgonen innan det blev helt galet från all hål och kanter. & jämför då med DETTA inlägg för tre år sen, då det knappt var känt i Sverige. & missförstå mig inte, jag har inget mot att imponera andra länders firande den detta var ju bara tramsigt. Det gör att jag inte  vill köpa. Så jag och mannen tog tåget till Köpenhamn och där var det mycket lugnare. Om det var kaos på Emporia i Malmö så var det mer ett stilla lugn i Köpenhamn.



Vi landade på Nørreport vid fem oh gav oss till favotithotelet Ibsen för check in. Där fick man en grstid öl/vin så vi slängde in vår saker i rummet och gav oss till baren för lite aw. Sen tog vi oss ut på stan och gick en lång runda på torvehallrna som kan vara Köpenhamns äta attraktion. Vi provsmakade os, ingefärsdryck, paleogodis osv osv och spanande in advenstkalendrar, amaryllis och diverse andra julkalendrar. Eftersom vi skulle vidare så köpte vi inget denna kväll, mer än ett glas vin och sen bebav vi oss snabbt till Bankerått som är en sån himla mysig pub på Nansengade (samma gata som Ibsen ligger på) där vi tog var sitt glas att dricka innan det var dag satt besöka Höst som var dagens val av  middag. & jäklar vilken middag. Vi tog femrättersmeny och allt var gott. Vin till det och för två personer slutade det på 1500 kr. Inte farligt for en restaurang men så är det också en restaurang omskriven i Guide Micheline (dock ingen stjäla än).




Efter det var det dags att sova och efter en arbetsvecka så orkar man tyvärr int mycket mer än det Så vi gick upp, checkade ut, käkade frulle på Torvehallarna och köpte med oss Amaryllis, eucalyptus, julkalender från Karamel Compagniet, lite choklad till barnen och sen var vi rätt nöjda. Vi hade dessutom bråttom för att hämta barnen i Lund men hann in om Enporia för att införskaffa två julklappar och njuta en mindre hysterisk julstämning. Även om tom det var förr mycket.











Jag är sen med pyntandes i år, jag har helt enkelt tappt lusten. men idag har jag iaf börja och då brukar julkänslan öka. Sen kan man ju inte kolla in julstämning när man ser Emporias fantastisk granar. De är imponerade och överväldigande. Men väldigt trevliga. Så jag tror det får blir en tidig utflykt till Emporia i morgon också. Skönt att ha de flesta julklappar klara tidigt i år.









Sen måste jag hem till baren och sätta igår inte mindre än två saffransdegar, en standard och en med vit choklad. På eftermiddagen har vi glöggmys med våra bästa vänner och ska testa lite glögg, pepparkakor och mysa med tända ljus, julmusik och en tänd brasa.







& till slut hittade jag ju min självklara plats på emporia. Klart jag ska sitta i tomtens tron. Jag är ju lit av hans stund in. & nästa vecka är det London för hela slanten så jag får planera inläggen noga. Tänkte köra grej of th day, om ni bra visst hur många stora, små saker man köper på sig under de här dagarna som åket andra är intresserade av också. Men det få bli i morgon för nu är jag dödstrött och sjukt sugen på en lussebulle, so inte finns förrän i morgon. natti natti och glad första advent!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

MERRY CHRISTMAS!

& ett stort tack för att du har lämnat en kommentar på min blogg.

Välkommen åter!