19 november 2016

ATT INTE RIKTIGT HINNA MED - ADVENT, REDAN?





Bild. Pinterest



VAR TOG TIDEN VÄGEN? 



Jag blev nästan chockad (på riktigt) när jag insåg att det faktiskt är första advent nästa söndag. Hur ska jag hinna det? Helt plötsligt infann sig en stress som inte brukar infinna sig och jag inser att jag måste börja prioritera. Tex valde jag att hoppa över både Wapnö julmarknad (tre timmars bilfärd fram och tillbaka kändes inte rimligt) plus en invigning av Søstrene Grene den här veckan för jag har varit så himla trött. Det är inte riktigt likt mig men det har väl blivit lite för mycket runt både blogg, vardagsliv och vanligt jobb. Tex somnade jag i soffan kl 18 i torsdags och vaknade 23:30 :-)


Så nu gäller det att stressa ner, bada mycket, lyssna på lugn musik, försöka dela upp tiden så att jag inte tänker på allting samtidigt och försök hinna med att njuta. För det är ju det som är grejen, jag vill njuta av den här tiden. Tyvärr är jag rätt rastlös så jag bokar in mig på saker utan att riktigt tänka mig för, eller bjuder in till egna event utan att tänka på att det ibland kan vara skönt att ta det lite lugnt. Tur att det blir lite semester efter bloggsäsongen, den är ju rätt intensiv rätt länge och i år har jag hållit på ungefär en månad längre än vanligt. & med semester menar jag att det inte blir något bloggande på ett halvår och det är en rätt skön paus.


Iför denna advent hade jag tänkt att byta ut alla våra ljusstakar men väljer nu att vänta med det till ett annat år. Det är inte så himla viktigt. Huvudsaken är att det blir mysigt och det blir det oavsett vilka ljusstakar vi har. Jag måste dra ner på ambitionen att göra så himla mycket. Jag har köpt adventspyssel som verkar superkul men jag vet inte riktigt när jag ska hinna/orka med. Hur dumt är inte det?


Nej, från och med nu ska jag följa mitt eget råd och säga nej även om det kanske låter som något superroligt men där jag inser att jag inte kommer hinna/orka/få något utav det. Nu har jag redan en hel del inplanerat med tex fest ikväll (tema höstsalong, blir lite 20-talsaktigt för min del), glöggmingel i morgon, Jul& Nyårsmingel på torsdag (bloggevent), Fredag-lördag nästa vecka ska jag och mannen till Köpenhamn för lite egentid, kolla julskyltning, tivoli osv. På söndagen är det första advent så då ska adventsljusstakarna och pyntet upp. Veckan efter det är det två julbord plus att vi drar till London för en miniweekend med barnen och helgen efter det ska vi vi ha ett ugly Christmas party här hemma. Plötsligt känns det väldigt bra att vi inte ska fira julen hemma... även om granen ska kläs ändå osv.


Ja ni ser, det är fullsmockat och där ska bloggandet dessutom in och jobbandet, och pendlandet och försöka vara social. Som tur var är ju det mesta roligt men även det som är roligt kan ta energi. Så det gäller att välj sina stunder helt enkelt. Är det här verkligen viktigt, tar det mer än det ger?


Hur ser ni själva på saken, är ni stressade?






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

MERRY CHRISTMAS!

& ett stort tack för att du har lämnat en kommentar på min blogg.

Välkommen åter!