14 november 2016

JULMARKNADERNAS JULMARKNAD - SMÅLANDSJUL PÅ HUSEBY BRUK






SMÅLANDSJUL & DAGENS BLOGGERSKA.


& för en gångs skull kom bloggerskan med på bild också. Det roliga med den här bilden är att jag tydligen, fick jag höra, var ungefär tvärt om klädd förra året. Då hade jag tydligen en vit kappa och mörkt hår. och svart väska. Men så här såg jag alltså ut i går. En mössa från Stadium som tydligen sitter snett, en varm, svart halsduk som är virad många varv runt halsen, en supernajs vinterjacka från Superdry som jag köpte i 28-gradig värme i New York i början av september och En By Marlene Birger väska. Plus ett par svara H&M-jeans och ett par riktigt varma gråa UGGs och UGGs är som att gå runt i mystofflor. Love it.






ÅRETS BESÖK I HUSEBY I DEN VACKRASTE AV VINTERSKRUDAR



De senaste dagarna har det varit kallt och snön ligger kvar på sina platser här och där i trädgården. Men vägen från Hjärup upp till Huseby var magisk. Så där gnistrande frostvit som vi så sällan får uppleva här nere. Hade jag inte kört bilen hade jag väl fotograferat slut på både batteri och minneskort. Tur att jag körde alltså. Men kolla det här trädet! Så här såg det ut typ överallt. Hej mitt vinterland.







Med mig på resan hade jag min kompis Jenny som även råkar vara min granne. Vi var här förra året också så det börjar bli en trevlig tradition. Som ni ser står hon verkligen i ett drömlandskap. Om vi bortser från marken men det är väl ändå bara en petitess :-)











Alltså, det finns så mycket att titta på och köpa att man blir rent förvirrad men i år var vi någorlunda återhållsamma (nåja, inom vissa områden, inte inkluderat fårskinn) och eftersom det var kallt som tusan sprang vi mellan de olika husen med inomhusaktiviteter och det var väldigt trevligt att titta på allt hantverk. Det finns så mycket talangfulla människor runt omkring i Sverige att man nästan blir lite hänförd. Hur kommer de på allt finurligt och fint?











Det fanns så mycket att titta på och så mycket jag ville ha men jag har ju snart ett helt förråd med julsaker och jag kan inte, hur gärna jag än vill köpa en massa så vet jag ju att jag behöver begränsa mig (hatar det ordet när det är relaterat till shopping). Det fanns änglar, glada, tjocka grisar, blomkransar, tomtar av alla de slag, smycket, kläder, barnkläder, ljusdekorationer, ljus och massor mer. & det var bara i det första huset vi besökte. Ja ni förstår ju hur hänförd man blir och stämningen. Love it.









Naturen gick inte att bortse från, den är helt fantastisk och magisk och det är väl en av sakerna som gör Huseby så speciellt. Området har ju sin historia och den i kombination med tusentals ljusslingor ,en jultokig tjej bara kan drömma om, gör att man blir helt lycklig. Vi kom dit när det fortfarande var ljust men det mörknade snabbt och i mörkret är det så vackert att man nästan tappar andan och vill stanna vid varje eld och värma händerna, dricka en varm glögg och bra njuta av upplevelsen.













Ja men ni ser ju, stämningen, känslan, julen, härligheten, kärleken. Hur kan man inte bli helt nipprig och uppspelt av allt det vackra. & en av mina favoriter är helt klart eldkorgarna, vill ha sådana hos oss i år. Ska bara hitta ställen att ställa dem på där de inte bränner ner varken vårt eller något annat hus. Tror det räcker med att jag säger det till min man så ordnar han nog till det. Han är bra på sånt. & jag måste verkligen inventera mina ljusslingor asap så att jag kan skaffa nya, nu är det ju inte långt kvar tills sakerna ska upp ju.








Jag har en kärleksaffär med de här tomtarna. OM jag inte minns fel så köpte jag en vit förra året och i år blev det både en vit och en svart tomte. En liten rocktomte. De är ju så söta! :-) Jag får visa i ett annat inlägg vad jag köpte, för några saker kom jag ju hem med :-)







& här står fårbonden och hans fantastiska produkter men det kommer komma ett helt eget avsnitt om Johan, hans team och hans produkter. Men så här ser montern ut och den ligger så långt in på området att att man måste gå genom hela området för att hitta dit. Glöm inte det till nästa år.






En av alla andra fantastiska saker som finns att uppleva på Huseby är ljusinstallationerna och de inspirerar mig enormt. Men jag tror det blir svårt att släpa hem halmbalar och klä med ljusnät, det passar inte helt ihop med området där vi bor kan jag tycka. Men om jag bodde på landet (mannen har nån idé om en stuga med 2000 kvm jaktmark...) så hade jag ju kunnat göra något sånt här. I år får jag fundera ut något annat.








Ja det var årets marknad. Vi besökte marknaden den sista lördagen och det var mycket folk. Kan man ska man nog försöka besöka mässan mitt i veckan. & i år var kontantköerna längre än kortköerna och jag upplevde inga problem med att betala varken med swisch eller kort.


På vägen hem var det dimmigt och vi tog det väldigt lugnt men landskapet var lika vackert på kvällen såklart. Bara resan var ju värd en hel del. & både jag och Jenny var mycket nöjda med våra fynd.


Nu sätter vi fart mot nästa julmarknad. Nästa vecka ska jag på fest så då får vi se om det hinns med något extra juligt men annars blir det massor av jul helgen efter det och helgen efter det och helgen efter det osv. Ungefär fram till annandagjul.


Tack för i år Huseby! Vi ses igen nästa år.





1 kommentar:

MERRY CHRISTMAS!

& ett stort tack för att du har lämnat en kommentar på min blogg.

Välkommen åter!