25 november 2014

Det gula guldet.








LUSSEKATTER I LÅNGA BANOR!



Så har vi äntligen tagit tag i det där med lussekatterna. Det går ju inte an att köpa köbelussekatter som både är smaklösa och dyra. Nej himmagjorda ska di va!




Jag satte två degar, en för vanliga Lussekatter (dessa) och ett för att testa ett nytt recept som jag fått av min moster Gia. Vi fick smaka på hennes Lussebullar för några jular sen och de var too die for. Bokstavligt talat. Jag tror att vi alla fyra (barnen, jag och mannen) vart en aningens borta där ett tag, med simmiga ögon och fjärran blick.



Receptet på Moster Gias Lussekatter kommer senare, nu hänger vi oss åt den traditionella sorten ett tag tycker jag. Vill ni ha receptet kanske? Klart ni vill, och här kommer det.








Ingredienser


50 gram jäst, färsk
100 gram smör, osaltat
5 dl mjölk
250 gram kesella
2 paket saffran, (1 g till ett recept)
2 dl strösocker
15 dl vetemjöl
0,5 tsk salt
Pensling 2 st ägg
Tillagning



Tillagning:
 ca 30 - 35 lussekatter


1. Smält smöret i en kastrull. Tillsätt saffranet, det ger mycket mer saffranssmak än att lägga till det senare. Tillsätt mjölken och värm degvätskan till fingervärme(37 grader).

2. Smula jästen i en stor bunke (jag använde en gammaöl bakmaskin) och häll degspadet över, rör om så att jästen löser sig.. Tillsätt kesella, socker, salt och rör ner mjölet, ta lite mjöl i taget och känn dig fram till vad som passar. Ibland behövs det mer mjöl, ibland mindre.

3. När degen är färdigblandad ska den arbetas ut lite på ett bord eller en bänk tills den blir blank och smidig och släpper från bänken. Tillsätt eventuellt lite mer mjöl. Låt jäsa övertäckt i ca 40 min.

4. Knåda degen på mjölat bakbord och baka ut den till ca 30 bullar eller valfri form. Lägg dem på plåtar med bakplåtspapper.

5. Sätt ugnen på 225 grader och låt bullarna jäsa övertäckta i ca 30 min.

6. Pensla lussekatterna med uppvispat ägg och garnera eventuellt med russin. Grädda mitt i ugnen 5-8 min. 

7. När de är färdiga, ta ut dem ur ugnen och låt dem svalna på ett galler eller liknande. Passa på att äta en varm lussebulle innan de svalnat helt. Frys in de bullar du inte tänkt äta de närmsta dagarna och ta fram efter behov.


Om du gör stora figurer eller längder så gräddas de i 200 grader i 10-15 min.



Receptet är hämtat från Tasteline men lite modifierat. Originalet hittar ni på Tasteline.http://www.tasteline.com/Recept/tastelines_lussebullar









4 kommentarer:

  1. Jag bakade lussekatter i helgen fast med mindre saffran i då min man tyvärr inte är så förtjust i saffran. Lite är bättre än inget iaf. Förra året snubblade jag över ett helt fantastiskt tips på att få snygga och jämna lussekatter och ett bra recept. Vill du läsa det så finns det här http://emschen.se/pa-allman-begaran

    SvaraRadera
  2. Åhh så gott det ser ut! Har inte bakat några lussekatter ännu, men hoppas kunna göra det lite längre fram. Håller med, hemmagjorda ska det vara! Går ju inte att äta köpekatter. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. PRECIS! Torra och tradiga. Himmalavade e det finaste :-)

      Radera

MERRY CHRISTMAS!

& ett stort tack för att du har lämnat en kommentar på min blogg.

Välkommen åter!