29 november 2014

Moster Gias ljuvliga saffransbullar







LUSSEBULLAR



När vi bakade lussekatter häromdagen passade jag på att slänga ihop en extra deg för att prova på min moster Gias fantastiska lullebullar som vi fick smaka för några år sen. & det var verkligen både enkelt och så, så, så gott. Den här bullen rekommenderar jag verkligen!








RECEPT:


Saffransbullar:
150 gr smör
5 dl mjölk
50 gr jäst
2 påsar saffran (1 gram)
1/2 brk kesella
1 1/2 dl vit baksirap
1 ägg +1 ägg till pensling
1/2 tsk salt
ca. 1.7 dl vetemjöl


Fyllning:
100 gr rumsvarmt smör
1 dl strösocker
1 1/2 tsk malen kanel
2 tsk malen kardemumma
1 påse (50 gr) hackade mandlar

Ugn 250 gr 8-9 minuter Jäsning 1: 40 minuter Jäsning 2: 25 minuter


Smält smöret i en kastrull, lös upp saffranet i smöret och häll i mjölken. Värm upp till fingervarmt, ca 37 grader.


Smula ner jästen i en bunke, häll på sirapen och lös upp jästen. Häll i mjölkblandningen och rör om. Knäck ett ägg i bunken och i med kesellan och saltet. Rör i mjölet och rör tills du har en smidig och härlig deg.


Häll ut degen på ett bord eller bänk och knåda den smidig. Jag brukar ha lite mjöl på bordet så att degen får lättare att släppa. Lägg en kökshandduk över och låt jäsa i 40 min.


När degen jäst klart så gör två längder som du skär totalt i 30-35 lika stora  delar. Forma till runda bollar och lägg på bakplåtspapper. Täck med kökshandduk och låt jäsa i 20 min. Sätt ugnen på 250 grader.


Rör ihop fyllningen i en liten bunke.


När bullarna jäst klart tar du och gör ett hål i varje bulle med ett mjölat finger. Fyll sedan hålet med lite av fyllningen. In i ugnen i 7-9 minuter (håll koll) och njut sedan av lussebullar med ljuvlig fyllning.



Enjoy!










2 kommentarer:

  1. Tack så jättemycket för receptet! Ska testas snart :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, va kul att du tyckte det lät spännande, berätta gärna vad du tycker när du gjort dem!

      Radera

MERRY CHRISTMAS!

& ett stort tack för att du har lämnat en kommentar på min blogg.

Välkommen åter!