13 november 2014

Fyrtioen nätter före jul








LUCIA



Om prick en månad är det dags för ljusets drottning att skrida fram genom mörkret. Väcka oss med vän sång och milda toner, i sin vita klänning och kransbunden ljuskrona. Då, när det är elva nätter före jul, då skrider hon fram och hälsar att snart är det julefrid.



Visst är det en fantastisk känsla, att sitta i ett mörkt rum och höra hur luciatåget kommer närmre och närmre, tydligare och tydligare höra raderna i "Natten går tunga fjät" och alldeles strax därefter lyser rummet upp av alla de ljus som luciatåget bär med sig. Jag ryser varje gång.



Lucia är en fantastisk tradition tycker jag, även om det alltid uppstår diskussioner kring vem som ska vara Lucia, ska det vara pepparkaksgubbar med eller inte, kan en kille vara Lucia osv. För mig spelar det inte någon större roll, bara de kan sjunga någorlunda bra (barn naturligtvis undantagna från den regeln) och skrider fram vackert så är jag rätt så nöjd, oavsett hur luciatåget ser ut. Även om jag föredrar en mörkhårig Lucia så är det inte ett måste och ju äldre jag blir desto mindre viktigt blir det där.



Men ja, om en månad är det återigen dags för Luciatåg. & har man inte turen att kunna se det på sitt jobb eller skola så går det ju alltid att se det på tv. Så missa inte.





1 kommentar:

  1. Tycker också att Lucia är en grymt mysig tradition. Tycker bara att det är lite tråkigt att folk hela tiden ska klaga, som att det är diskriminerande med pepparkaksgubbar, stjängossar och en kvinnlig lucia.. suck.. kan man bara inte bara sitta och njuta av musiken och den mysiga traditionen ?

    SvaraRadera

MERRY CHRISTMAS!

& ett stort tack för att du har lämnat en kommentar på min blogg.

Välkommen åter!