22 november 2014

Jul i Köpenhamn







KÖPENDANMARK



Idag tar jag med mig mannen över sundet för att uppleva lite dansk jul och gemyt. Vi bor ju så nära men är sällan där (även om mannen faktiskt råkade vara där även förra lördagen) så nu tyckte vi att det var dags. Så vi packar en liten väska, hoppar på tåget och tar sikte mot Norreport där vi bland annat ska hänga lite i den fantastiska saluhallen och strosa runt på gatorna däromkring. Sen ska vi givetvis försöka få till lite juliga besök också. jag vill gärna till Tivoli som har en stor och välkänd julmarknad som jag faktiskt aldrig har besökt. Kanske besöker vi även Nyhamns julmarknad om vi strosar ströget ned och orkar ta oss hela vägen.



Det finns dessutom en hel radda andra julmarknader och jag tänkte tipsa er om några av dem plus dem jag redan nämt. Så att, om ni skulle få för er att besöka Köpenhamn, har lite tips och idéer om vad det finns för utbud.



.





CHRISTIANA




Den 5-20 december hålls det julmarknad i Christiania. En marknad som är återkommande sen 70-talet och gör anspråk på att vara den mest exotiska och vackra marknaden ovanför Alperna.



Hit tar man sig lättast med buss och entrén är gratis. Mer info hittar ni på Christianias Julmarknads facebooksida.









H.C. ANDERSENS JULEMARKED



På Kultorvet mitt i Köpenhamn öppnar en ny, spännande julmarknad. Från den 15 november till den 22 december håller marknaden öppet och här kan ni hitta influenser från H.C. Andersens fantastiska sagor. Vissa dagar kan man även träffa tomten vilket kanske är ett måste för familjer med barn. Vackra bodar pyntade med ljus och fyllda med härliga juliga delikatesser lockar mig till den här marknaden. Mer om marknaden hittar ni HÄR!










NYHAVNS JUL



Nere vid Nyhavn bjuds det till julmarknad med härlig stämning. Längst med kajen ställs det upp bodar som säljer allt från skinn, hantverk till godis och delikatesser. Passa på att sitta ner i en av de mysiga restaurangerna längst kajen och drick en dansk öl eller varför inte en Jolt Cola?



Info om marknaden hittar ni HÄR!









JUL I TIVOLI



Lite mer traditionellt är julen på Tivoli. I år bjuds det på ett alplandskap på  en 2000 kvadratmeter stor yta. Här hittar ni vackra bodar med godsaker, nissar, tomten, massor av ljus och stämning. På Tivoli kostar det 99 kr att gå in (det gör det alltid) och det är definitivt värt pengarna. Julen i Tivoli håller öppet från den 15 november till den 4 januari och allt om Julen i Tivoli kan ni hitta på TIVOLIS hemsida.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

MERRY CHRISTMAS!

& ett stort tack för att du har lämnat en kommentar på min blogg.

Välkommen åter!