30 november 2014

Julmarknad på Borgeby slott








GODMORGON



Så var den här, första advent. & jag fyller helgen med julmarknader, julpyssel, och allehanda juliga ting. I går besökte vi Borgeby Slotts julmarknad som ligger ganska nära där vi bor.  Jag har faktiskt aldrig varit där men det var gudomlig vackert. Ja slottet och omgivningarna alltså. Julmarknaden har väl lite förbättringspotential om man säger som så.











Det finns hur mycket potential som helst här, det skulle verkligen kunna vara en stor julmarknad, och kanske kan det ta sig om några år. I år var det alldeles för litet utbud för att det skulle kännas värt de 40 kr det kostade att parkera.




Det mest uppskattade var nog djuren på gården. Får, hund och hästar. Det gillade iaf barnen. Plus ett par sjukt häftiga gungor i ett av de största träden jag sett, där roade sig en grupp stor som en skolklass länge, länge.











Spelemännen & kvinnorna var ett trevligt inslag. I traditionella dräkter och med härlig musik satte de en välkomnande stämning på arrangemanget. Tycker det är roligt när man tar tillvara på traditionerna, speciellt som jag själv inte alls har några sådana här traditioner där jag kommer från.




En annan trevlig sak var de blomster/granbindningar som visades upp. Den här tomten tycker jag är himla söt och gullig. Jag skulle kunna tänka mig en sådan om vi bodde i en vitputsad skånelänga. Gentemot ett guld tegelhus blir den lite malplacerad.










Givetvis fanns den traditionella Langosvagnen på plats. Vi vet ju alla hur mycket langos det åts på de gamla julmarknaderna här runt omkring i socknen....



Jaja, den var ju iaf lite julpyntad.











Borgeby slott är jättevackert och det finns som sagt stora möjligheter för att skapa en riktigt bra julmarknad här. Ekonomibyggnaderna är enorma och där skulle man lätt kunna klämma in lite fårskinnsförsäljare, traditionella korv, ost, tunnbrödsförsäljare, några hantverkare, lite julgodistillverkning osv. Men det är en bra start, det är det och jag förstår att det kan vara svårt rent logistiskt att få ihop det. Marknaden har inte funnits så länge och den behöver etablera sig. & har man ingenting att göra och barnen vill se lite djur så kan man ju åka hit. Det kostar som sagt 40 kr att parkera men sen är det gratis att spatsera omkring.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

MERRY CHRISTMAS!

& ett stort tack för att du har lämnat en kommentar på min blogg.

Välkommen åter!