11 november 2014

Doften, den underbara doften








HYACINT




Jag införskaffade en (ehh, tre) Hyacint när jag besökte Vellingeblomman i söndags. Tre vita Hyacinter och två vita amaryllis. Jag tog Amaryllis som knappt kommit ut ur sin lök och som kommer blomma om cirka tre veckor, dvs perfekt till första december. Jag gillar vita Amaryllis, de är så storslagna på något sätt. & så gillar jag givetvis vita Hyacinter, de må dofta mindre men de är vackrare än sina, lite mer, färgglada syskon.



Jag älskar hyacintdoften, det finns knappt någon doft, förutom eller vid sidan av saffran, som doftar så mycket jul som Hyacinter. Så underbart det är med doft, hur det kan påverka våra sinnen till max. Fantastiskt.



Så jag ser fram mot många, många fler Hyacinter, det går inte att ha för många. Om man inte är allergisk, då är väl en Hyacint för mycket antar jag. Men för mig är hyacintdoften en av julens mäktigaste och ett måste varje jul. Att ha många i grupp och överallt. Som sagt, jag älskar, älskar, älskar vita Hyacinter. Massiv julkänsla på det.









1 kommentar:

  1. Älskar julblommor. Har hunnit köpa en Amaryllis bara än så länge. Ska nog ta en tur till affären och se om dom fått in Hyacinter.

    SvaraRadera

MERRY CHRISTMAS!

& ett stort tack för att du har lämnat en kommentar på min blogg.

Välkommen åter!