31 oktober 2015

Julens nyheter på Systembolaget







JULEBRYGD, GLÖGG OCH MUST



På måndag, den 2 november släpps julens nyheter på Systembolaget. Jag har plockat ut de jag tycker låter riktigt trevliga. Lite smått och gott.


Här ovan ser vi tre trevliga svenska glöggsorter. Jag är riktigt spänd på att få smaka Äppelglöggen från Sten Mattsson, en glögg som bara finns i beställningssortimentet om en inte bor nära producenten. En produkt som är producerat i liten skala. Dessutom en vacker och stilren flaska. Härligt tycker jag.


Samma gäller starkvinsglöggen från Vistekulle, småskalig produktion och finns i beställningssortimentet om ni inte bor nära Jönköping.


Eller varför inte en ekologisk vitvinsglögg från Snälleröds? Bra tycker jag och denna behöver en inte beställa för att få tag i.






Ytterligare tre trevliga glöggsorter, glögg är ju denna tids stora dryck, förutom must.  Här gillar jag verkligen Järvsö brännvinsglögg, härlig flaska, vackert formgiven och med en tydlig vinkning till Jämtland med sina snirkligheter och färger. Småskalig produktion.


Sav (Åre Glöd) låter som en härlig glögg som en gärna värmer upp efter en lång vinterpromenad. En glögg, även den i småskalig produktion, som är tillred på björkvin från Sav.


En lite vanligare glögg är den från Saturnus, här en glögg med Calvados, som verkar vara årets smak i  Systembolagets julsortiment, mycket Calvados.







Så två rödvinsglögg och en vit äppleglögg. Jag älskar RIPAs etikett, det här är en glöggflaska jag gärna har på glöggbordet, känns väldigt julig och härlig. Ekologisk och finns i Systembolagets ordinarie sortiment.


Sen har vi Vinfabrikens starkvinsglögg med choklad och vanilj, småskalig produktion, finns i beställningssortimentet. En mycket söt glögg som nog passar den som gillar choklad extra mycket då det ska vara en framträdande smak.

Sista glöggen i inlägget är en äppelvinglögg från Vinfabriken och är gjort på de finaste av vinteräpplen.  En klassisk flaska med en etikett som för tankarna till dåtidens Sverige. Finns i det ordinarie sortimentet.





Till sist, tre nyheter jag tycker låter spännande. Dels Svensk julsnaps som har smal av krondill, fänkål, kummin och citrus. Den tror jag på, fast jag hade önskat en mycket mindre flaska då jag inte är en stor snapsfantast :-)


Cognac är kanske inte heller min typ av dryck men den här både ser bra ut och verkar god. Limiterad upplaga och kanske en fin present till den som gillar Cognac? Den här verkar i alla fall väldans trevlig.


Så till årets Nygårda jumust, efter ekfat och romfat kommer här en must som är lagrad på calvadosfat (som jag skrev ovan, Calvados verkar vara årets "grej") Den här musten (Nygårda) brukar jag gilla skarpt, en lite vuxnare smak som påminner om barndomens must. Inte riktigt så söt som de vanliga musterna och med en tydlig karaktär. Denna ska jag definitivt införskaffa nästa vecka.


Några av årets nyheter på julfronten hos Systembolaget. Hoppas ni hittade något intressant som skulle passa just er. Jag kommer satsa på julmusten, äppleglöggen från Sten Mattsson och kanske testa en flaska cognac.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

MERRY CHRISTMAS!

& ett stort tack för att du har lämnat en kommentar på min blogg.

Välkommen åter!