25 oktober 2015

Saffransinläggning - julens måste numero uno.








VINTERGULD PÅ BURK.



Hej söndag!


Har ni testat att göra en saffransinläggning någon gång? Om inte tycker jag att ni ska passa på att testa detta i år. Det blir helt fantastiskt! Dessutom är det lätt som en plätt. Det som behövs är en steriliserad glasburk, 1 gram saffranspistiller, en matsked cognac samt en matsked råsocker. Inte så farligt va? & det tar heller inte långt tid att fixa till.








Saffranspistiller kan man köpa lite varstans, enklast är nog att besöka en butik som saluför tex arabiska kryddor och matvaror, där brukar det gå att hitta. Alternativt en kryddhandel eller varför inte på en julhandel! Jag hittade faktiskt mina pistiller på ICA Maxi men det är första gången någonsin jag har sett dem på ett stort varuhus. Dessutom var de ute i butiken och inte i kassan!








HOW TO:


Sätt ugnen på 125 grader. Diska glasburken och sätt in den i ugnen när termometern står på 125 grader, låt stå i 15 minuter. Ta ut burken och häll i ingredienserna, cognac, pistiller och socker. Skaka burken tills sockret har löst upp sig och ställ burken i kylskåpet. Skaka lite på burken då och då.


I kylskåp kan blandningen stå i flera månader så därför är det lika bra att göra den redan nu (eller tidigare om man vill det)













Denna kommer jag att använda mig av om cirka en månad när jag ska baka lussekatter. En tesked motsvarar ungefär 0,5 gram saffran. Så till min lussedeg kommer jag ta 2-3 teskedar för att få den perfekt gul och ljuvlig i smaken.




1 kommentar:

  1. I vilken hylla på Maxi hittade du saffranen? :) Det här ska jag definitivt göra inför julbaksäsongen!

    SvaraRadera

MERRY CHRISTMAS!

& ett stort tack för att du har lämnat en kommentar på min blogg.

Välkommen åter!