8 oktober 2015

Det där med julmarknad.






LÄNGTAN BÖRJAR BLI LÅNG



Veckorna går snabbt nu. Jag försöker planera in alla julmarknader, julhappenings och annat kul som kommer hända under november och december. Jag har ju redan bokat in en långweekend i London i slutet av november som jag bara är så pepp på! Afternoon tea, julklappshandling, åka skridskor utomhus, kolla in julutställningarna på Harrods och Selfridge osv. Vandra runt hand i hand på Londons gator, slinka in på en pub och dricka något varmt och värma lår och händer en stund. Vila händerna från alla shoppingkassar och pusta ut i en härlig, murrig engelsk pubmiljö. Längtar så!



Jag skulle gärna hinna med ett par julmarknader också. Såklart kommer jag besöka Malmös julmarknad, Köpenhamns Tivoli och Vellingeblomman men utöver det skulle jag vilja besöka Husebybruks julmässa och Trollenäsjulmarkad. Plus lite mindre marknader i närområdet. Givna är Jakriborgs julmarknad här i byn och Borgeby julmarknad en liten bit härifrån.



Det är när en planerar sina aktiviteter i jul som en inser att julmånaderna är alldeles för korta och få. Jag skulle ju gärna dessutom hinna med två olika julmarknader i Tyskland och samtidigt hinna vara hemma och julmysa men det finns det ju inte tid till tyvärr. Men va härligt det hade varit, att få uppleva en julmarknad i Tyskland. Kanske ska satsa på det nästa år, det går pensionärsbussar från Malmö som tar en till Lübeck, Hamburg och andra ställen på ett kick och sen kan en frossa i tysk julstämning så att det står härliga till. & de kan ju det där med julstämning, tyskarna, de kan ju det.



Det är ju inte så att jag handlar så förtvivlat mycket på de där marknader men det blir ju lite småsaker här och var och i år vill jag verkligen köpa några isländska fårskinn. Plus julgodis, kransar, korv osv. Det är ju så mysigt att gå omkring bland facklor, ljus, hembakat knäckebröd och stoppad korv. Det är ju stämningen som är det viktigaste, att få insupa julstämningen, folks förväntan, alla glada skratt och leenden. Ja, det är kombinationen av skratt, varm andedräkt, småprat med försäljarna och lite smakprover här och där och en gemensam känsla för julen som gör marknaderna till ett så efterlängtat event tror jag.



Måtte det bli november snart!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

MERRY CHRISTMAS!

& ett stort tack för att du har lämnat en kommentar på min blogg.

Välkommen åter!