2 oktober 2016

ATT PLANERA IN VILKA JULMARKNADER JAG SKA GÅ PÅ I ÅR



Huseby bruk julmarknad
Husebyjul




STÄMNINGEN, LJUSEN, HÄRLIGHETEN


Nu när vi har gått in i oktober är det hög tid att planera upp vilka julmarknader en kan tänkas vilja besöka. Det finns ju en mängd olika som varierar i både storlek och innehåll. Mina favoriter än så länge är Huseby bruks julmarknad och Jakriborgs julmarknad. Huseby ligger i Småland och Jakriborg är ett litet bostadsområde i Hjärup som varje år i december huserar en ganska stor julmarknad. Husebyjul är förstås mycket större och bättre gällande utställare och innehåll men Jakriborgs julmarknad är dels på gångavstånd från mig, dels brukar det vara rätt många bra utställare där också (flera av dem hittar man både på Huseby jul och Tjolöholms slotts julmarknad tex) och dels så  är området magiskt under julen. Jakriborg är nämligen byggt som en liten Hansastad och under julmarknaden känns det nästan som att vara på julmarknad i en vacker gammal tysk stad. 



Jakriborg julmarknad

Jakriborg julmarknad



I år hålls Husebyjul från lördagen den 5:e november till söndagen den 13:e november och jag planerar att besöka marknaden den 12 november. All info om öppetider, kostnader etc hittar ni på Husebyjuls webbsida. Efter förra årets erfarenheter så kan jag rekommendera att ta med kontanter, i alla fall till inträdet för det gick mycket snabbare att komma in via kontantkassan än kortkassan. Även inne på området var kontanter att föredra men många hade kortterminaler eller iZettle eller körde via Swish. Dock var mobilnätet lite svajigt så det strulade till sig ibland. Inträdet är 90 riksdaler för vuxna och barn under 12 traskar in gratis. Passa på att besöka tomten när han är där.


Jakriborgs julmarknad  (finns ingen reklam/webbsida för den än) är koncentrerat till två helger: 10-11 december och 17-18 december, kl 11-17 alla fyra dagarna. Det kostar ingenting att besöka marknaden och tåget från Lund och Malmö stannar precis utanför. Bor man utomsockens i tex Göteborg, Halmstad, Båstad, Kristianstad, Växjö eller kanske Karlskrona så tar man Öresundståget till Lund, byter tog till ett regionståg (Pågatåg) och åker fyra minuter till Hjärup & så är en framme. Lätt som en plätt. & marknaden är liksom precis där tåget stannar så det går inte att missa.


& när man varit på marknaden ett par timmar kan man ju stanna till i Malmö eller Lund för lite julhandel eller julstrosande. Det pågår julmarknad varje dag på Malmös gågator och i Lund är det Thomanders jul som huserar och sprider stämning.




Björnstorps julmarknad

Björnstorps julmarknad


Sen kan jag tipsa om några lite mindre men ganska mysiga marknader som man kan besöka för köp av lite skinn, lite korv, lite must eller vackra kransar. De har inga 30000 besökare som Huseby men jag tycker det är rätt trevligt att åka ut en timme eller två på dessa lite mindre marknader.


Förra året besökt vi Björnstorps julmarknad som ligger på en fin gård utanför Lund i slutet av en underbart, vacker allé. Förra året var det dock snorkallt (när det blåser snålt i Skåne så känns det genom både märg och ben) så jag klarade inte av att ta så många bilder. Händerna och ansikte gömdes i det som det gick att gömmas i. Men där hittade jag Johans Guldlamm som även stod i Huseby och på Jakriborg. Så det var en trevlig överraskning. När ni är på dessa julmarknader och Johans och hans gäng är där så måste ni passa på att gå dit och känns på, beundra och köpa de underbara skinnen de har. Jag gick bananas förra året och i år får jag väl ta det lite lugnt men ett eller två kommer jag nog köpa i alla fall. & Johan, Anna och de andra är världens trevligaste.


Annars är Björnstorps julmarknad ganska liten och väldigt beroende på vädret. Om det blåset som i Skåne, dvs från alla håll, då hade jag åkt dit en annan dag. Entrén kostar 30 kr  för alla över 12 år och det är en lokal ryttarförening som anordnar julmarknaden. I år hålls den den 3-4 december
.

Tjolöholms slotts julmarknad

Tjolöholms slotts julmarknad

Tjolöholms slotts julmarknad



Ja, efter det så hinner jag nog inte med så många fler marknader. Huseby tar en hel dag i och med att det är två timmar med bil dit och två hem och Jakriborg brukar jag besöka minst en gång varje helg. Dessutom är jag i London en helg så den går bort pga det. Men jag vill ändå tipsa om en annan bra julmarknad, som ligger lite närmare för er som bor i Göteborg, Borås, Jönköping, Skara, Skövde, Falkenberg etc. Tjolöholms slotts julmarknad utanför Kungsbacka. En fantastisk miljö, många utställare och riktigt, riktigt bra!


Tjolöholms slotts julmarknad pågår helgen den 11-13 november samt onsdag till söndag den 16-20 november. Inträdet kostar 100 kr på vardagar och 140 kr på helgen och här går alla barn upp till 14 år in gratis. 








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

MERRY CHRISTMAS!

& ett stort tack för att du har lämnat en kommentar på min blogg.

Välkommen åter!