7 oktober 2016

ATT HA PROVSMAKAT ÅRETS BLOSSA16







HUR SMAKAR KRÅKBÄR? BÄSTA PÅ LÄNGE FAKTISKT.


I morse fick jag sms från Systembolaget att min Blossa 16-glögg hade anlänt och glad i hågen åkte jag till Systembolaget efter jobbet och hämtade upp mina två flaskor. Sen hade jag lite andra åtaganden så det var först nu ikväll jag hade en möjlighet att smaka på Blossa 16 med smak av Kråkbär. För det första, flaskan är fantastisk. Skulle kunna vara ännu guldigare men den är ändå fantastisk. Kommer passa perfekt på julbordet ihop med gröna grenar, hyacinter och annat härligt julig. Perfekt utformning alltstå.








Så, hur smakar då Kråkbär? Jag har ingen aning men gott var det och jag delade upp mitt test i två delar. Dels ett litet glas med kall (snarare rumstempererad) glögg och sen ett glas med uppvärmd glögg. Jag hade tyvärr inga glöggtillbehör så det blev till att gurgla, rulla runt drycken i munnen och få tungan att känna av smakerna.


För det första var jag förvånad över färgen. Det kändes varken som en vit eller rör glögg men jag antar att den räknas som en vit glögg. Men jag skulle nästan mer kalla den roséfärgad. Kråkbär är tydligen blåa så därav färgen. Jag började testa den kalla glöggen och lukten var definitivt lovande och första klunken var över all förväntan. Detta är den bästa glöggen på länge enligt mig, i alla fall kall. Söt  men även lite syrlig och god som attan. Jag gillar det med glögg, man behöver inte dricka så mycket, ett litet glas eller två räcker.








Så var det dags att testa den uppvärmda glöggen. Den är är ännu sötare i varmt tillstånd och jag skulle nog inte kunna dricka mer än ett glas. kanske är jag en sådan som föredrar kall glögg? Jag tänkte när jag stod och småsmuttade i köket att dels att det smakade mer alkohol när den var varm men samtidigt att den smakade lite som alkoholfri glögg man får ute på marknader och dylikt att smaka. Ambivalent som det förslår. Dock tror jag att en riktigt kall vinterdag, ut vid en öppen brasa och ett gäng Lussekatter i handen så kommer det är vara som guld för kropp och själ.


Men personligen föredrar jag alltså den kall (än så länge) Dock är den riktigt god och jag hoppas att många föreställer den för denna behöver komma ut i de olika Systembolagen.  Så har ni inte beställt, gör det, det är en mycket bättre glögg än de två senaste åren (även om även de var goda i kallt tillstånd). Sem gillar jag att man har använts svenska ingredienser och tar vara på de svenska traditionerna. Tex, hur många hade hört talas om kråkbär innan Blossa släppte året smak? Bara en sån sak, allmänbildning och got smak. Det är en bra kombination det.


Ha nu en härlig fredagkväll och helg för det ska jag försöka ha. & nu blir det ingen Blossa 16 förrän tidigast första advent.






2 kommentarer:

  1. Har just testat vi också. Jag tyckte att den var lite tunn i smaken, men ändå god på nåt sätt. Smakade lite hemmagjord liksom. Måste testa den kall också.

    Kram Lena

    SvaraRadera
  2. Hej! Vart kommer det fina glaset ifrån :)?

    Mvh Sofia

    SvaraRadera

MERRY CHRISTMAS!

& ett stort tack för att du har lämnat en kommentar på min blogg.

Välkommen åter!