2 december 2014

Vinn boken Julplågor!







TÄVLING




Jag har fått den stora äran att tävla ut ett exemplar av den alldeles färskt rykande boken Julplågor, skriven av Henrik Jönsson och Anders Rayner.  Ett måste för alla musikälskare, julälskare eller listfantaster. Det här är ett uppslagsverk över några av de mest klassiska jullåtarna som någonsin producerats.



Men det finns annat än musik i boken, tex kan man läsa om vilken färg julen har, vilket ord som förekommer oftast i Karl Bertil Jonssons julafton (Fattig, inte helt oväntat) och läsa om hur vi idag skickar våra julhälsningar.



Det finns även index över en stor mängd jullåtar där White Christmas med Bing Crosby är utgångspunkten som den bästa jullåten genom tiderna med 100% julkänsla och Coldplays Christmas lights ligger sist med 21% julkänsla. Däremellan hittar vi låtar som Another Christmas med Amanda Jensen (Så mycket bättre), Merry Christmas baby med Mae West och Macarena Christmas med Los del Rio. Ja ni ser, massor av rolig information.



Visste ni tex att Julen är här som sjöngs in av Tommy Körberg och Sissel Kyrkjebo skrevs av Billy Butt? Eller att det går att mäta snödjupet under åren 1970-2014 med hjälp av George Michaels användande av hårsprej. Jamenvisst. Så är det. Fullsprängd av rolig och intressant fakta med andra ord. Du kommer att ha att göra hela julen och in till nästa år.



Men just det, vi skulle ju TÄVLA!



Tävla gör ni här, genom att kommentera i kommentarsfältet här under. Ni tävlar genom att berätta vilken er bästa julplåga är och varför, alternativt ett minne som tillhör just den julplågan. Easy peasy med andra ord.



Tävlingen pågår från och med NU och pågår till och med fredag kl 18:00. 



LYCKA TILL!






7 kommentarer:

  1. Vilken härlig bok för sådana som mig som älskar julmusik, vill självklart vara med och tävla.
    Egentligen tycker jag om all julmusik men om jag måste välja ut en som en "plåga" måste det bli "Vår julskinka har rymt" med "Werner och Werner". Tycker egentligen att den är ganska charmig men när den var ny hade en av våra bästa vänner snöat in på den och spelade den precis hela tiden :)

    SvaraRadera
  2. Oj, den här boken skulle göra sig fint i händerna på en julmusiksälskande person - vilket jag händelsevis råkar vara! Min bästa julplåga spelas flitigare än flitigast när jag åker norrut på "jullov", Chris Rea - Driving home for christmas. 60 mils resa och 4 år med samma procedur - jag ledsnar aldrig!

    SvaraRadera
  3. Lider just nu av en julplåga, det är nämligen så att min far har fått denna: http://www.ginza.se/product/dag-otto/sjunger-julsanger-2013/169360/ och trallar på för fullt varje gång vi ses, haha!

    SvaraRadera
  4. Julplågan för mig är en lite mindre känd jullåt: "Julafton hemma" med Wizex. Denna spelades tydligen flitigt hemma hos min sambos familj när han växte upp för nu envisas han med att spela den varenda gång vi spelar julmusik hemma. Som den värsta fusionen mellan dansbandtakt, sångare med lite för mycket "feeling" och svulstig julpoesi ungefär, fruktansvärt!! ;)

    SvaraRadera
  5. Åh den här boken skulle min pappa älska att få i julklapp. Han HATAR när jag lyssnar på julmusik utan hörlurar. Han är extremt petig med vad för julmusik som är tillåtet att lyssna på och även de få låtarna han tycker är okej får bara spelas under julstöket dagarna före jul samt på julaftonsförmiddagen... Haha.

    Jag har väldigt svårt för julplågan "All I Want for Christmas is You", usch och fy. När jag var i tioårsåldern var det den enda jullåten jag lyssnade på och jag totalöverspelade den. Nu kan jag inte höra den utan att rysa till... Vilket kan vara rätt jobbigt när man ska handla julklappar och den spelas i exakt ALLA affärer.

    SvaraRadera
  6. Min bästa julplåga är "snart är det jul". Vet egentligen inte ens om den heter så, men det är en lite barnslig julvisa som spelades på min lillasysters Bamse-ljudbok. Och nu, 10 år efter, så har den fortfarande inte lämnat min familjs huvud och är den låten vi alla nynnar på när vi bakar pepparkakor och klär julgranen!

    SvaraRadera
  7. Frida Strömgård5 december 2014 kl. 16:30

    Den största julplågan för mig varje år är inte enbart en låt, utan en julskiva som jag och min kusin sjöng in hemma vid datorn när vi var yngre. Denna fick sedan mormor i julklapp. Hon är så nöjd och stolt över den, men för oss som börjar bli vuxna är det lite halvjobbigt att höra oss själva försöka ta den höga tonen i Mariah Carys All I want for christmas is you. Haha, bättre hade de gärna fått låta ;)
    Men så länge mormor är nöjd är det kul, även om man försöker lämna rummet varje gång den skivan kommer fram ;)

    SvaraRadera

MERRY CHRISTMAS!

& ett stort tack för att du har lämnat en kommentar på min blogg.

Välkommen åter!