17 december 2014

Måsten på julbordet









Om en vecka är det julafton och borden ska fyllas med underbar, härlig, välsmakande mat. Som jag längtar, gör ni också det? Jag tänkte berätta vad vi har på julbordet, kanske vill ni göra detsamma? Vi har ett ganska slimmat julbord utan massa krusiduller som vi i vår familj ändå inte äter, bättre att koncentrera sig på det vi tycker är gott.



Förs och främst, julskinkan, ett absolut måste. Den ska vara kokt, griljerad och ekologisk. Till den ska det vara en stark, söt senap som lyfter skinkan. Där skall finnas sill, såklart. Brantevikssill, kräftsill och senapssill. Sill i långa banor men bara några få sorter. Till det, ägghalvor och kokt fin potatis.



Vi har köttbullar och prinskorv, bruna bönor (min mans val, inte mitt), pepparkorv, ost, vörtbröd, flera olika sorters senap, brysselkål och Janssons. I år funderar jag på att lägga till lite rostbiff och mimosasallad och så kanske vi slår till på lite grönkål och rödbetssallad. Men sen är det nog rätt bra. Till detta dricks det olika sorters julmust, julöl, vitt vin och lite hemmagjord snaps.



Vad är ert "måste" på julbordet?




1 kommentar:

  1. Åh, vilken härlig julblogg! Googlade på jullista och hittade hit! Vi har alltid äggost på jul, till efterrätt. Det är ett måste i min familj!

    SvaraRadera

MERRY CHRISTMAS!

& ett stort tack för att du har lämnat en kommentar på min blogg.

Välkommen åter!