16 december 2014

Julmarknad bland riddare och tomtar.








JULMARKNAD



I helgen besökte vi julmarknaden i byn, jag har sådan tur att det varje år är en ganska stor julmarknad i byn där jag bor. Bostadsområdet, som heter Jakriborg, är ett område med forna Hansastäder och Skånska gårdshus som förebilder. Jakri, som det kallas i folkmun, är den perfekta platsen för en julmarknad, och de år det är snö är det synnerligen magiskt.



Julmarknaden brukar locka upp till 20000 personer under de två helger den hålls och det är ibland rätt trångt ner i källaren där den mesta av hantverksförsäljningen sker. Här blir det varmt, trångt och livfullt.







Utomhus kan man klappa på vackra hästar, åka häst och vagn, se gycklare uppträda, träffa tomten, äta gratis gröt, köpa donats, senap, tygtomtar och smycken och mycket annat.



I år tycker jag att det har blivit för många "sommarförsäljare", dvs stånd som säljer ickejuliga saker och personligen tycker jag att det är lite trist, jag gillar de renodlade julmarknaderna, de med juliga hantverk, mat, ljus, blommor och blad. De som osar jul och inte har smak av sommarens marknader. De är också trevliga, på sommaren.













Mysigaste julståndet var detta, Fårmors Lammsfällar. Här kunde man stå och klappa länge, länge. Dock köpte jag inget, föredrar de lite mer långhåriga, yviga fällarna. Utöver fällar så fanns det kryddor, korvar, honung, senap, smycken, de sötaste av lovikavantar och små hossor, servetter, pyssel ost, bröd, marsipan och massor av annat.









& vet ni? Mitt i alltihop hittade vi Mariannelunds karamellkokeri. Samma karamellkillar som jag och Anette handlade av när vi var på Tjolöholms slotts julmarknad. Då köpte jag en presentpåse med godis och senap (fantastisk senap!) och nu var jag bara tvungen att fylla på godisförrådet för det där karamellerna tar slut i ett nafs! Det godaset? Päroncognacfudgen. OMG! Vi köpte både sådana, mint, cappuccino och något mer jag har glömt. Så nu är kylen återigen fylld av dessa underbara gotter. Detta rekommenderar jag starkt. Fem strutar för hundralappen, som hittat alltså!












Ja, det blev en hel del handlat. Som vanligt handlade vi hårt tunnbröd, det är ett måste till den starka korven. Vi köpte även en enbärsmust som var vansinnigt god och inte så söt. Det blev lite marsipan, underbart goda pepparkaksspettekakor samt Julens Paradis. Underbart, ljuvlig Äppleglögg som säkert får pärleporten att sjunga av lycka. Vilket hantverk!



Detta är en trevlig marknad, inte bara för at den ligger på gångavstånd från där jag bor (Yay!) utan för att det finns massor av trevliga människor, härlig stämning, vällagade produkter. Det är helt enkelt en bra julmarknad som det är relativt enkelt att ta sig till om man bor i Skåne. Strax utanför Jakriborg ligger stationen och där stannar pågatågen från Malm, Lund, Kristianstad, Ystad osv. Bara att hoppa på och blir transporterade alltså.



Julmarknaden har öppet kommande helg, den 19-20 december, mellan 11-17 och mer info hittar ni på Jakriborgs hemsida.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

MERRY CHRISTMAS!

& ett stort tack för att du har lämnat en kommentar på min blogg.

Välkommen åter!