2 december 2014

Mitt hem i julskrud.








I DAGSLJUS



Hur mysigt det än är med mörker så är det ruskigt svårt att fotografera och få fram bra bilder. Likaså när himlen är jämngrå och knappt det allra minsta solljus tränger genom. Men i helgen sken solen och jag hade möjlighet att fotografera min julpyntning i lite mer vänligt ljus.



Det är ju så mycket vackrare då. Som ljusstaken här uppe, den kommer mer till rätt i ett vackert ljus än 50 nyanser av grått. Så kan man säga.











I år har jag satsat mycket på smådetaljer. Som dessa små söta hus, inköpta i en liten inredningsbutik i Köpenhamn. De är säkert lätta att göra själv men de var billiga och söta så de fick följa med hem. Nu står de på vårt sideboard och har sällskap med både renar, granar och ett litet större hus.



& i år har jag verkligen gått all in på hyacintfronten. Det är snart hyacinter överallt och strax kommer den första blomman explodera i en kaskad av underbara dofter. Dessutom är det julens vackraste blomma tycker jag. Speciellt den vita. Älskar hyacinter.











På tvbänken har dessa två dekorationerna placerat sig. Den stora kubusskålen är fylld med vackra kulor från IKEA och bredvid den har den lilla grisen fått en plats. En liten gris som min bonusdotter är helt tokig i och har döpt till LGG, Den lilla Gråa Grisen. Hon är inne i en grisperiod och önskar sig en minigris i julklapp... Ja, önska går ju.












Annars är det mycket djur i år, renar, hjortar och älgar av alla möjliga slag. Ett relativt nytt men fint inslag tycker jag. De vita hjortarna köpte jag förra året och de kommer från House Doctor, de är så himla fina. De verkar vara svåra att hitta nu men leta efter house doctor och hjort så brukar det gå att hitta.



Den lilla kopparälgen är ny för i år och kommer från Illums Bolighus och den glittriga hjorten kommer från Åhléns och är också ny för i år. De små vita granarna kommer också från Illum och säljs i tvåpack i olika storlekar.









& stjärnorna. De vackra små stjärnorna i rad. Inköpta på Indiska och redan älskade. Just nu hänger de i ett fönster för de är lite svårplacerade men jag funderar och funderar på vart de ska få sätta bo. Kanske får de hänga här ett tag, och känna in stämningen som Ernst brukar säga.



Ja, det var lite av mina juldetaljer, det finns givetvis fler men vi börjar med dessa tycker jag. Det räcker en bit på vägen till helheten. :-)





1 kommentar:

MERRY CHRISTMAS!

& ett stort tack för att du har lämnat en kommentar på min blogg.

Välkommen åter!