10 december 2014

Knäckande gott



Hur man än gör är det nästan alltid nån eller några som välter.




ÄNTLIGEN!



Nu är det hög tid att göra allt det där goda julgodiset som ska ätas upp innan jul, ni vet det där som gör att man måste laga en omgång till för att det öht ska finnas något godis på julafton. Just det, DET godiset.



Jag tänkte dela med mig av ett gott och lätt knäckrecept och ett väldigt bra sätt att fördela smeten med. Häng med så ska ni få se hur jag gör.








Först måste vi ha rätt ingredienser. Det vi behöver är:



2 dl  vispgrädde
2 dl  ljus sirap
2 dl  strösocker
2 msk  smör
0,75 dl  sötmandel



Tillagning

1. Häll alla ingredienser utom mandeln i en tjockbottnad gryta. Låt bubbelkoka på ganska hög, jämn värme.

2. Placera under tiden ut knäckformar på en plåt. Knäckformarna välter lätt, det blir lite stadigare om man använder dubbla formar.

3. Rör då och då, framför allt på slutet då knäcksmeten börjar bli brun. När bubblorna är små och kokar tätt är knäcken klar.

4. Gör kulprovet för att se om knäcken är färdig. Häll några droppar knäcksmet i ett glas med kallt vatten. Kan knäcken lätt och kladdfritt formas till en kula är knäcken färdig. Är knäcken för lös så kokar du lite längre och gör om kulprovet.

5. Strax innan knäcken är färdig tillsätter du hackad sötmandel. Sänk värmen till låg temperatur.

6. Ta en använd gräddförpackning eller mjölkförpackning som är utsköljd och ren. Häll smeten i den och använd förpackningen när du häller upp smeten i formarna, superenkelt och det går snabbt.

7. Låt stelna och placera sedan i kylen tills de ska ätas.


NJUT!








Bästa husmorstipset alltså! Att använda en tom gräddförpackning för att fördela smeten. Note to self!




3 kommentarer:

  1. Men så smart!!! Det ska jag absolut ta till mig! Var har du köpt formarna med stjärnorna? Så söta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är mycket enklare att hälla med hjälp av en gräddförpackning, ist för att hålla på med skedar och annat.
      Knäckformarna har jag köpt på Coop Forum :-D Helt vanliga.

      Radera
  2. Bra tips! Har gjort på liknande sätt innan jag köpte en ordentlig knäcktratt, nu lyckas jag med all knäck :)

    SvaraRadera

MERRY CHRISTMAS!

& ett stort tack för att du har lämnat en kommentar på min blogg.

Välkommen åter!