3 december 2014

Vet ni? Jul i radion!




JULMUSIK



Hej alla glada bloggläsare. För ett tag sen tipsade jag om den danska kanalen Soft Jul som redan tidigt spelade julmusik dygnet runt. Det enda problemet med den kanalen är att det är en hel del dansk julmusik och den är jag inte så förtjust i. Plus dansk reklam. Inte heller så roande.



Men nu är vi inne i december och då är det fritt fram för kanalerna att gå all in med julmusiken. Vilket jag tycker är helt fantastiskt!





Tex så kör Mix Megapol 100% julmusik hela december. Woohoo, detta blir min bilkanal alla gånger. Härligt att sätta sig i bilen efter en dag på jobbet och köra hem till Chris Reas ljuva stämma. Driving home for christmas!









P4 Bjällerklang och P2 Klassisk jul. Båda sänder webbradio dygnet runt och spelar bara julmusik. Bjällerklang kör moderna juldängor som Carola, Bing Crosby osv medan Klassisk jul kör lite mer traditionella jullåtar, framförda av flera olika ensembler och körer, Jussi Björling och Marlena Ernman osv. Lite mer klassiskt och finstämt













Nytt för i år verkar julradio.se vara. Webbradio som jag bara hunnit lyssna lite på och som sänds från Borås. Verkar vara mycket önskelåtar vilket ger mycket nymoderna låtar som Mariah Carey, Måns Zelmerlöw m.f. Kolla in och se vad ni tycker!


Det visade sig att jag hade helt fel, julradio.se är absolut inte nya för i år, det var webbsidan som var ny och en webbsida som dessutom hade stora tekniska problem tyvärr. Så kan det gå. Nu har radio.se tagit tillbaka sin gamla webbsida och jag har blivit informerad om att julradio.se har funnits sen 2001! Så nu vet jag och ni det!








Bland de amerikanska radiokanalern så har vi Live365 som har flertalet olika julkanaler. Här är de uppdelade i Oldies, Jazz, Christmas 24/7 Country, Christmas fun, Holiday lounge etc. Det finns massor att lyssna på, en liten guldgruva måste jag säga. Den här kommer gå varm på mitt jobb eftersom det verkar vara en bra variation på låtarna, lite alternativa versioner (tex. Dolly Parton och Rod Stewart i Baby It's cold outside). Mucho bellissimo.








Till sist tipsar jag om Christmas radio som verkar helt ok, jag tyckte att ljudet var lite si sådär men om det inte är så noga så finns det många kanaler att välja på även här. Funny christmas songs for kids, Christmas radio (rock) osv.








2 kommentarer:

  1. Julradio.se har funnits sen 2001 och är den bästa! Spelar massor av okända jullåtar också! Älskar julradio.se <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jasså? Där ser man, sidan såg verkligen helt ny ut och det stod att det var premiär.
      Nu när jag kollar på webbsidan ser den lite mer etablerad ut. Tack för informationen, jag ska rätta till texten!

      Radera

MERRY CHRISTMAS!

& ett stort tack för att du har lämnat en kommentar på min blogg.

Välkommen åter!