6 september 2014

Sandras lista








SANDRAS LISTA




Den här listan hittade jag hos Sandra. Det är ju lite av en grej det här, att svara på varandras listor, läsa varandras listor, jämföra våra knasigheter :-) Det gör att man känner sig liiite mindre tokig, när det finns så många härliga likasinnade. Men nu kör vi Sandras lista tycker jag!



Vilket är godast: Lussebullar eller pepparkakor?
Lussebullar.


Vilka favoriträtter har du på julbordet?
Julskinka, kräftsill, ägghalvor, potatis, prinskorv, köttbullar och silltårta.


Vilken rätt gillar du minst på Julbordet?
Bruna bönor. Alltså. Jag brukar inte ha saker på julbordet jag inte gillar men sen jag träffade min man så har bruna böner tagit sig in som en självklar rätt (i know, heltokigt!) och det är ju för att han så klart ska få ha de sakerna han gillar oxå. Men jag rör inte bönorna och tycker att det är hur konstigt som helst :-)


Vilken glögg är godast enligt dig?
Någon av de vita starkvinsglöggerna. Helst med rom.


Äter ni Jullunch eller Julmiddag?
Både och. Först lunch vid tolv med Potatis, sås och lutfisk (fast vi har inte lutfisk längre). På kvällen åker stora julbordet fram.


Vid vilken tidpunkt på Julafton kommer tomten till er? Morgonen?, mitt på dagen? eller på kvällen? Före eller efter Kalle Anka? Kommer han?
Om det är barn med på julafton kommer tomten strax efter Kalle, annars senare, när det passar.


Ser du verkligen på "Kalle Anka" varje jul?
Nej, jag såg faktiskt inte Kalle förra året och året innan hörde jag mest Kalle från tvn när maten gjordes i ordning (vi var inte hemma) och året innan dess somnade jag… så Kalle är inte helig längre.


Vem i din familj, släkt eller bekantskapskrets "andas"och "är" mest julig? ( Du får inte säga dig själv)
Ingen.


"Kan du vissla Johanna" eller " Karl Bertil Johnssons Julafton"?
Ingen av dem. Vi tittar knappt på tv på julafton, brukar vara julmorgon för barnens skull och de kan titta på film etc under dagen om de vill och sen Kalle för dem som vill. Men sen brukar tv inte vara på.


Julsnapsen, Julölen eller julmust? Vatten? Vilket dricker du helst till Julmiddag/lunch?
Julmust och vitt vin. Öl dricker jag inte alls och snaps dricker jag väldigt lite av, kanske en eller allra högst två snapsar.


Midnattsmässa eller Julotta?
Ibland midnattsmässa, mest för stämningens skull. Jag har varit på julotta en gång men det var ingen hit.


Heter det Lussebulle eller Lussekatt,? (allstå saffransbrödet som serveras i juletid)
Jag säger både och.


Hur benämner ni dagen före Julafton, allstå den 23/12? "Dan före doppare dagen"?" Lillejulafton"? eller annat namn?
Lillejulafton.


Vilket datum klär ni Julgranen?
Innan har jag klätt granen ganska sent men från och med förra året blev det strax innan Lucia, jag vill kunna njuta av granen länge för efter julafton är jag rätt trött på julen och vill gärna städa bort den och starta om nytt och fräsch.
Julmusik i butikerna när man Julhandlar eller ej?
Ja! Absolut. Men jag vill inte höra det innan 1 advent. Faktiskt. Det är lite av en grej det där, den dagen det är dags att pynta, då är det också dags att sätta på julmusiken.


Nämn 3 färger som är förknippad med julen för dig?
Rött, vitt, silver.


Julstjärna eller Julspira i toppen av julgranen?
Julstjärna.


Mysigaste stunden på Julafton? Beskriv?
Tror det är nån gång mitt på dan, när det fortfarande är ljust ute och snön lyser vit, brasan är tänd och julmusik strömmar ut högtalarna och allting bara känns så där mysigt och varmt och man liksom går och smårler lite av förnöjelse för att julafton äntligen är här.


"Last Christmas" eller "All I want for Christmas" ?
All I want for Christmas"


Vilket Julpynt saknar du i ditt hem?
Saknar inget.


3 st  tips på "Juliga" filmer?
Die Hard
Tomten är far till alla barnen
Jul i Connecticut


6 kommentarer:

  1. Alltid roligt med nya listor :)

    SvaraRadera
  2. Menar du den gammaldags amerikanska filmen Jul i Connecticut med Barbara Stanwyck? Om så är fallet, visst är den underbar?! Jag bara MÅSTE se den ett antal gånger varje julsäsong:))) Kul att någon annan har sett den!

    SvaraRadera
  3. Roligt att läsa dina svar =) bruna böner var något ovanligt på julbordet, eller ja inget man hör om så där ofta i alla fall;-) Sen blev jag lite nyfiken vad är kräftsill för något=)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hmm, kräftsill kanske bara finns i skåne? Iaf är den en underbart krämig sill som faktiskt är en av de få sillsorterna jag gillar :-)

      Radera

MERRY CHRISTMAS!

& ett stort tack för att du har lämnat en kommentar på min blogg.

Välkommen åter!