26 september 2014

Julstämning och dekorationer










JULSTÄMNING



Vi är inte där riktigt än men nu, när jag ligger nedbäddad hemma i en tråkig och långdragen förkylning så längtar jag efter julfilmer, julstämning och julmusik. Men jag har mina ramar för när det är "ok" (för mig) att sätta igång med det riktigt juliga och jag får allt vänta två månader till. Men bloggen och längtar och stämningen behöver jag inte vänta på.



& vad är mer juligt än att titta på gamla julbilder? Jag har så klart massor och det är intressant att se stilresan man gör, att kunna jämföra över åren och se hur pyntet var det eller det året. Jättekul och spännande tycker jag. Från början hade jag rätt mycket rött men det vet ni ju att jag har lämnat bakom mig just nu i alla fall. Men de gamla bilderna visar ändå på det det, att det var så, guld och rött och mörkgrönt (granen). Det är härligt det också, må jag säga.











Just de här två pynten är inköpta i Sydney, Australien för sju år sen. Jag var där precis nu faktiskt och det var vår, varmt och på väg mot sommaren. & en av de sista dagarna på min visit (var där och jobbade) gick jag in i ett stort varuhus som precis hade börjat plocka fram alla sina juldekorationer och julpynt. Det kändes lite bisarrt då det var ca 30 grader ute men jag hade ju redan jullängtan i bröstet och gick så klart all in och älskade det.



Det är en sak jag tycker är kul, att köpa julpynt i andra länder, om man hittar något man verkligen tycker om, och på så sätt blir granen en minnesplats över ens liv och det är ju en extra liten rolig med det hela. & då ångrar jag lite att jag inte köpte något julpynt i NY när jag var där i somras. Men det kändes inte rätt så, att köpa julpynt när det inte ens hade varit midsommarafton. Så det blev tyvärr inget. Nästa gång jag 'är där ska jag vara förberedd på det och definitivt köpa något!




Nu ska jag krypa ner och försöka kurera mig lite till, fyra dagar nedbäddad gör inget under för humöret eller kreativiteten. Så ni får ursäkta om det inte var något jätteinspirerande inlägg idag. Det kommer snart igen, jag lovar.







5 kommentarer:

  1. Jag samlar på julpynt från alla olika länder jag besöker. Ibland är det lätt att hitta och ibland får man söka som en galning. Det beror ju på lite hur kräsen man är också.. En ängel kan ju vara ett julpynt. När jag var i NY i juni 2012 så hittade jag en butik där mitt på manhattan som heter christmas cotton, jag blev lyrisk och det var där och då som mitt samlande började! :)

    Krya på dig, kram!

    SvaraRadera
  2. Krya på dig Heléne! Snart har du väl J hemma och då kan han pyssla om dig hela långa helgen. Kanske du kan smygnjuta lite med julte? Det gör jag. :)
    Kram

    SvaraRadera
  3. Jättefina, gillade stjärnan =D
    Krya på dig.

    SvaraRadera
  4. Julgransdekorationer är perfekta souvenirer tycker jag! Tar liten plats, åker fram varje jul och är ett kul minne från just den resan. Men visst kan jag hålla med om att det ibland känns lite bisarrt att handla julkulor mitt i sommaren, eller åtminstone sommarvärmen... :)

    SvaraRadera

MERRY CHRISTMAS!

& ett stort tack för att du har lämnat en kommentar på min blogg.

Välkommen åter!