11 september 2015

Tusen år till julafton


HISTORIEÄTARNA GOES JUL.



I år är det Lotta Lungren och Erik Haag som står för julstämingen i årets julkalender. Vet dock inte om det är så mycket jul men det lär vi upptäcka. Jag tycker tanken är god men jag har nog missuppfattat programmet lite. Jag trodde att det skulle handla om jul genom historien men det ska handla om barnens historia genom 500 år. Vilket i sig är en superspännande idé och jag är verkligen för att barn blir intresserade av historia men samtidigt... ja jag är lite julkalenderkonservativ. Jag vill ha julstämning och bygga upp varje dag fram till jul. Kanske är det inte viktigt för dagens barn, jag vet inte riktigt, men det är något jag hade tänkt på om jag jobbat med julkalendern. Men jag sa inte skjuta ner idén, jag gillar (well, älskar) historia och det här tror jag kommer vara superintressant. Tänker kanske bara att det kunde gjorts oavsett jul eller ej?



Vad tror ni andra? Hiss eller diss bland barnen?





4 kommentarer:

  1. Det kan nog bli hiss bland barnen kanske, men jag är skeptisk.. som till det mesta annat som händer i nutiden, känns som att det var bättre förr, haha ;) Stämning, snö och mycket jul är ett måste för att en julkalender ska vara bra, tror tyvärr den där stämmer mindre in på det..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, som jag håller med dig. Förr mig som har trolltider som en absolut favorit och gärna hör knastrade snö under tjocka vinterstövlar i julkalendern så är de här moderna historierna inte riktigt jul. Men jag tror att den här kan bli bra, sen får jag titta på Trolltider vid sidan om för den extra julstämningen :-)

      Radera
  2. Hade kanske funkat till "jullovsmorgon", vet inte om de har det längre men av snutten säger jag DISS! Men kommer la sitta där bänkad ändå de flesta dagarna. Försöker att se alla julkalenderar tillräckligt för att kunna minnas de och för att kunna ha en åsikt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hmm, det där var kanske en bra idé. Men vi får se, det kan ju bli hur bra som helst :-) Jag hoppas iaf. & längtar!

      Radera

MERRY CHRISTMAS!

& ett stort tack för att du har lämnat en kommentar på min blogg.

Välkommen åter!