4 september 2015

Julgodis nomnomomnom.









Chokolaaaaadeeee



Ja, trots att jag inte bor rätt nära Danmark så har jag ingen aning om hur det stavas men gott är det, det vet jag. & hur kul är det inte att bjuda på sin egen himmagjorda choklad? Eller, ja den är ju en blandning av köbechoklad och hemmagjort men ändå. Det känns ju som om det är egengjord. Så dagen till ära (tja, det är ju ändå 112 dagar kvar till julafton, det är väl något att fira?) så tänkte jag dela med mig av mitt recept. Det går ju faktiskt att tillverka sin egen choklad när som, inte bara till jul.


Vita chokladpraliner med nötkrokant.


200 gr vit choklad
1 dl hasselnötter eller sötmandel
1 dl socker.

Hacka sönder nötterna till lämplig storlek.
Smält sockret i en panna och låt det bli segt som kola. Blanda i nötkrosset och rör runt med krafttag (det stelnar sjukt snabbt). Lägg upp smeten på ett bakplåtspapper och låt stelna.


När "smeten" stelnat kan du krossa den med en kniv eller något annat hårt/vasst till lagom stolek (gör inte för stora bitar bara, det blir svårt att använda då). Smält chokladen i ett vattenbad.


Ta fram din form eller en plåt med bakplåtspapper. När chokladen är smält, ta av kastrullen från spisen, låt kallna något och häll i krokantblandningen och rör om ordentligt.


Fyll silikonformen med chokladen och raka av den med en kniv för raka bottnar. Eller klicka upp små högar på ett bakplåtspapper. In i kylen för att stelna. Förvara svalt.



Enjoy.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

MERRY CHRISTMAS!

& ett stort tack för att du har lämnat en kommentar på min blogg.

Välkommen åter!