3 september 2015

Att ha en minijul






I en stjärnfamilj (motsats till kärnfamilj) så delar vi på barnen vid högtider. Tråkigt men alla vill ju vara med barnen vid jul och då får vi turas om. Det funkar bra men eftersom jag är lite (så är även min man) hemmakär, speciellt vid jul, så blir det stora kontraster mellan de år vi har barnen och de år vi är själva. Naturligtvis kan vi åka iväg till svävar, svärmor eller svägerska och fira jul med dem och så kanske det blir i år men jag älskar att vara hemma vid jul. Stämningen, känslan en har skapat under en månad eller så, allting byggs ju liksom upp till den här dagen.



Så vi har firat ensamma jag och Johan, två gånger. Det är både härligt och lite, inte tråkigt eller ensamt utan mer... som om vi saknar något, några. Men vi brukar ha det jättemysigt ändå, det blir mindre uppstyrt, vi kan somna till Kalle Anka (vilket vi gjorde ett år...), vi kan dela ut julklappar när vi vill, vi kan besöka julmässan och vi kan laga precis den maten vi vill. Inget av det här är något som är jobbigt när vi inte är ensamma, mer att det är så det är och att en anpassar sig efter omständigheterna. I år vet jag inte hur det blir, det är ju långt kvar än men hur det än blir så blir det mysigt, det blir ju vad en gör det till.



& oavsett vad, det ska dukas fint, det ska griljeras skinka, det ska mysas och smygas med julklappar. Längtar!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

MERRY CHRISTMAS!

& ett stort tack för att du har lämnat en kommentar på min blogg.

Välkommen åter!