29 september 2015

Snart dags för Tomtebyn.











TOMTAR, PYNT OCH HÄRLIGHETER.




Varje år i slutet av oktober slår Tomtebyn upp sina portar och hälsar oss välkomna på en promenad genom byns slingrande stigar. Vägen är pyntad med tomtar av alla de slag, vättar, älvor, änglar, granar, dukar, julgranskulor, ljusslingor, snölandskap och mycket mycket mer.



Hit kommer jag varje år, gärna tidigt och gärna två gånger. Jag handlar alltid en mängd hyacinter som placeras ut hemma och sprider sin underbara doft, kanske några julstjärnor, alltid en ljusslinga eller två, granris, julkulor, ljus och lite annat smått och gott. Här brukar jag också hitta kattens julkalender. Perfekt.



Det är en upplevelse att besöka Tomtebyn för både stora och små men kanske är det än mer speciellt för de små, att se denna magiska värld, se tomten läsa på sin långa lista, se hur tomtarna jobbar och står i. Ibland är till och med Tomtefar där och delar ut pepparkakor till alla snälla barn. En upplevelse för alla helt enkelt.


Tomtebyn hittar man  på Vellingeblomman som ligger i Vellinge (rättare sagt Vellinge Väster) som ligger utanför Malmö. Den 29 oktober i år slår de upp portarna till Tomtebyn och från och med då tycker jag definitivt att ni ska åka dit och besöka denna magiska plats. Det ska i alla fall jag göra. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

MERRY CHRISTMAS!

& ett stort tack för att du har lämnat en kommentar på min blogg.

Välkommen åter!