14 november 2013

Dalecarlia - test av årets Blossaglögg






DALECARLIA

Dalecarlia - Dalarna på latin.

I dag blev jag i princip övertalad av en systembolagsanställd att testa den här. Då jag hade hört lite blandade åsikter om den tänkte jag egentligen enbart nöja mig med en annan vitvinsglögg idag men eftersom mannen i fråga var eld och lågor över att de just idag fått reda på vilka smaker årets glögg innehåller så var jag iaf snäll och lyssnade på vad han hade att säga.

För ni vet väl hur det är? I år har Blossa inte avslöjat vad glöggen smakar eller vilka toner den har. Men idag släppte de alltså "smakerna" i glöggen men inte "SMAKEN". Den kommer avslöjas först den 13 december, på Lucia alltså.

& det som sålde mig var när han beskrev den som en "juldagsmorgon". Det tyckte jag var så fint och då kände jag att han verkligen brann för det här och jag ville liksom inte göra honom besviken.

Så en Dalecarlia fick följa med mig hem och ikväll har vi provsmakat den.

& faktiskt, den är inte alls tokig, inte tokig alls. Den är nyanserad och med en syrlig karaktär, inte alls så söt i smaken som de brukar vara. Den smakar bär och kryddor och mycket citrus. Ihop med mörk choklad tror jag att den är perfekt (hade ingen att testa ihop med tyvärr) och jag kan absolut tänka mig den på julafton framför brasan. Den är mumma att smutta på helt enkelt.

Betyg: HHHH


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

MERRY CHRISTMAS!

& ett stort tack för att du har lämnat en kommentar på min blogg.

Välkommen åter!