25 oktober 2014

Vi går mot mörkare tider








VINTERTID



I natt är det dags att ställa om klockan. Det betyder att det förvisso kommer vara ljusare på morgonen men också mörkare tidigare på eftermiddagen, inte helt oväntat. Jag tycker det är skönt att ställa om klockan, jag behöver den där ljusa extra timmen på hösten, då när det är lite jobbigt att gå upp för att det är mörkt. Å andra sidan kan jag mysa tidigare på eftermiddagen/kvällen efter att jag kommit hem från jobbet. Tända ljus, krypa upp framför brasan, mysa i sängen med en god bok.



Dessutom få jag ju sova en timme extra och det tackar jag aldrig nej till. När mörkret kryper närmare känns det dessutom som om julen faktiskt snart är här och det är ju precis det jag vill, att julkänslan och julstämningen ska infinna sig så snabbt det bara går. Och jag tror att även om många affärer redan börjat ta fram sina julsaker kommer det explodera helgen efter Halloween/Allhelgona, fram tills dess tampas julen och Halloween om utrymmet men sen, sen är det bara att köra. & oj så jag längrat efter det. Att vandra omkring bland allt julpynt, alla julgranar och allt vackert, precis som Puff gör i Musses julgran på julafton, då när han lägger händerna på ryggen, och nöjt spatserar omkring på en gren och säger "Well, what do you know". Lite så går jag omkring från november till december.







I natt är det alltså dags att ta steget. Mot mörkare, mysigare kvällar som uppmuntrar till inomhusaktivitet, pyssel, lugn och tillsammanstid. Ett steg närmre julen och allt underbart som kommer med den. Så som härliga sammankomster, julbord, vackert dekorerade städer, hålla handen i ett stilla snöfall, julmusik som fyller hjärtan med värme och glädje och tid att sitta ner en stund, sitta med dom du älskar, titta in i brasan, prata med varandra och bara njuta av livet här och nu.



Vintertid. Vilket vackert ord.




4 kommentarer:

  1. Ååh, du beskriver det så himla fint! Jag börjar, om möjligt, längta ännu mer nu!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, va härligt att kunna framkalla den känslan :-)

      Radera
  2. Dina ord är som att andas in julen. Så detaljerade och välskrivna.
    Alltid lika mysigt att kika in här hos dej :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Luna.

      Va gullig du är. tack så mycket!

      Radera

MERRY CHRISTMAS!

& ett stort tack för att du har lämnat en kommentar på min blogg.

Välkommen åter!