26 oktober 2014

Första julsnapsen.









SAFFRANSSNAPS




Idag testade jag på att göra min egen snaps! Kul och mycket spännande. Jag gjorde två olika sorter, den andra kommer i ett annat inlägg. Den här är en saffranssnaps med vaniljstång och honung och den är busenkel att göra men kräver några veckors lagring, så inget för veckan innan julafton alltså. Färgen  är just nu helt fantastisk och den ska bli vackert gul när snapsen är klar om några veckor. Receptet hittade jag på en finfin receptsida som heter Blenda kokar och som hade många snapsförslag. Surfa dit för fler förslag men här kommer receptet på saffranssnapsen!









Saffranssnaps.



1 kuvert äkta saffran

1 vaniljstång

Honung

Brännvin Special (jag använde Absolut Vodka)




Stöt saffran i en mortel och häll i brännvin så att det löser sig. Häll över i en glasburk. Snitta vaniljstången och gröp ur kärnorna. Lägg ner allt detta i burken – på med locket och låt burken stå två veckor. Sila essensen genom ett kaffefilter och blanda ut med Brännvin Special till lagom smak. Koka upp honung och tillsätt även detta efter smak. Låt stå en vecka och sila sedan genom kaffefilter några gånger. Snapsen är vackert gul när den klarnar.










2 kommentarer:

MERRY CHRISTMAS!

& ett stort tack för att du har lämnat en kommentar på min blogg.

Välkommen åter!