30 oktober 2014

Jul på Skansen.







ÖNSKEPLATS



Jag bor en bra bit från Stockholm, närmare bestämt strax utanför Malmö. & här är mysigt, fint och underbart på alla sätt men det finns ett ställe jag önskar låg närmare, Skansen. Speciellt i juletid för jag skulle gärna gå omkring på Skansen en vacker vinterdag och känna dofterna av brända mandlar, känna historiens vindar, tänka på boken "Halvägs till himlen" om den lilla flickan Karolin som kommer till Stockholm på sent 1800-tal och lever med sin morfar som hankar sig fram på alla sätt som går. Jag hade velat uppleva de där miljöerna, känna lite av det gamla, det traditionella, det unika. Hur det var då, när hästar drog droskor på gatorna och dofterna av människors dagliga liv låg tunga över gatorna. Hur man eldade i tunnor och halkade omkring i för tunna skor.



Kanske får jag möjlighet till det i år, vi får se. Men jag önskar så att jag fick uppleva Skansen, kanske inte i år men snart, det måste bli snart. Att ta del av julen från 1700-tal till nu. Titta på handarbeten och trädsnideri, köpa julkorv, kryddor och en och annan julklapp. Det skulle verkligen vara en upplevelse.



Julfirandet på Skansen inleds lördagen den 29:e november. Så ni som har möjlighet, passa på!






1 kommentar:

  1. Håller med dig om att det verkar mysigt! Har lite planera på att försöka ta mig dit. Får väl se hur det hår med det...

    SvaraRadera

MERRY CHRISTMAS!

& ett stort tack för att du har lämnat en kommentar på min blogg.

Välkommen åter!