8 oktober 2014

Att ha påbörjat årets paketkalendrar.








PAKET!



I går inhandlade jag de första små paketen till familjens paketkalendrar. Ett paket till mannen och några till sonen och några fler till dottern. Det kommer vara helt olika stilar på barnens och mannens kalendrar. Barnen (det är mina bonusbarn) är bara här varannan vecka så det blir lite färre till dem än mannen, å andra sidan lär de få fler julklappar på själva julafton :-)




Så kul att börja och så skönt att vara ute i god tid. Jag brukar komma på det rätt sent och helt plötsligt är det 30 november och jag måste slå in alla julklappar. Nu har jag lite tid att fundera ut vilken slags stil varje kalender ska ha. Är inte riktigt där än. Ovan ser ni mannans kalender från förra året, lite ruffigt och gammaldags men i år får det bli något annat.



Det är faktiskt bara 54 dagar kvar till den första december och tills dess ska jag ha köpt och slagit in 54 (24+15+15) julklappar. Det gäller alltså att sätta fart! Hur gör ni? Paketkalendrar, chokladkalendrar, adventskalendrar (bara vid advent) eller inga alls? 54 paket låter ju som både jobbigt och dyrt men det är absolut inga dyra paket. Det är allt från små klubbor till IQ-pussel för småpengar (TGR är en bra källa), det räcker rätt långt. & om jag börjar nu så känns det mindre smärtsamt.




5 kommentarer:

  1. Adventskalendrar till barnen. Annars blir det för dyrt och de hinner bli hagalna till julafton. En kalender kostar minst 250:-per barn och då skulle ungarna få knappt något på julafton.

    SvaraRadera
  2. Kul att mannen/maken får något också. Jag fick paketkalender som barn, men det var oftast väldigt billiga men nyttiga grejer som tejp, sudd, gem, pennor etc. När vi var två syskon fick man varannan dag, när vi sen var fyra syskon fick man var fjärde dag. När jag var i tonåren var paketkalendern oftast en lite större klapp som sedan delats in i ex-antal delar som då varje paket i kalendern bestod av. Till exempel, om det var ett brädspel jag fick, så var första paketet kanske tärningen, nästa paket var pjäserna, nästa paket var korten och så vidare tills jag också hade fått spelplanen, kartongen och reglerna på slutet. Väldigt kul och spännande var det att lista ut vilket spel det kunde vara frågan om. :)

    Nu har jag väl inte haft paketkalender sedan jag blev vuxen, men det blir säkert något jag själv kommer att börja med om jag får barn i framtiden. :)

    SvaraRadera
  3. Kul att ge till mannen också! Skulle vara kul fixa en åt sambon... Men skulle ju inte få en av honom;)

    SvaraRadera
  4. Minns min första. 24 tändsticksaskar med målade julmotiv av morfar som var konstnär. De hängde på ett brett rött sidensnöre med stor rosett. Det blev ju snabbt utslitet så då blev det en tavla utsågad som tomte med dessa tändsticksaskar. Innan man blev så hälsomedveten, dvs det glada 70-talet var det oftast godis i den där. Fast å andra sidan var ju godis ngt lyxigt då. Något som man åt till stora helger och inte som idag.

    SvaraRadera
  5. Min svärmor gör presentkalender till barnen, själva brukar vi nöja oss med en kalender till tv (de får öppna varannan dag) och varsin chokladkalender. Sen prenumererar dom på varsin tidning och brukar få kalender därifrån också. Så det blir en hel del nu när jag tänker närmare på det. Min dotter har precis pysslat ihop en önskelåda där vi i familjen får lägga varsin lapp med förslag på en aktivitet som hela familjen sen gör tillsammans - det skulle kunna vara en idé till en aktivitetskalender. Istället för presenter får man en lapp där det står: spela ett spel, baka kakor, speldag (tv/datorspel), klippa gräset (här får man välja nåt annat i säsong) :)

    SvaraRadera

MERRY CHRISTMAS!

& ett stort tack för att du har lämnat en kommentar på min blogg.

Välkommen åter!