13 oktober 2014

Mörkhårig eller ljushårig Lucia?







LUCIA



Idag är det exakt två dagar kvar till Lucia och när jag började tänka på det fick jag upp melodin till Så mörk är natten i huvudet och Luciakänslan kom rusande genom kroppen. Men är det inte något av det mysigaste? Ett vackert luciatåg, sjungandes som änglar, värmen från stearinljusen och hälsning om julefrid. Det finns inte mycket som sätter en sådan stämning tycker jag.



Jag brukar försöka se SVTs luciafirande men oftast orkar jag inte upp i tid utan får hoppas att jag kommer ihåg att se det på kvällen. Annars får man vara tacksam om det kanske lussas lite på jobbet eller i barnens skola. Så att man iaf får några strofer av "Natten går tunga fjät". Jag hade även tyckt att det hade varit väldigt mysigt om kvarterets barn hade lussat lite hemma hos någon av oss föräldrar. Allt för att maxa stämningen som råder på Lucia.



Så nu längtar jag inte bara till första advent, första december och julafton. Nu har även lucialängtan börjat smyga sig på. & då kommer ju den eviga frågan: Ska Lucia vara mörkhårig eller ljushårig? Vad tycker ni? (Givetvis ett i-landsproblem men ändå kul att höra om folk öht bryr sig). Jag tycker mest om mörkhåriga lucior, tycker att det är vackrare ihop med de ljusa kläderna och luciakronan. Sen spelar det inte så stor hur hen ser ut. Jag skyller mitt val och tycke på Ivanhoe, Rebecca har alltid varit den vackraste kvinna jag vet och tänk henne som lucia. Det hade varit perfektion :-)




Så låt mig höra, hur ser ni på luciatåg, finns det några måsten eller förbud?








3 kommentarer:

  1. Den riktiga lucia var ju mörkhårig men så har det ju på något konstigt sätt blivit så att en lucia ska vara blond..! Jag tycker iaf att en lucia lika gärna kan vara brunett som blond. Men får gärna ha långt (längre) hår :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gissar att det är för att när Luciatraditionen satte sig här så var det (som nu ungefär) mest unga tjejer som var lucior och som barn och ungdomar så var svenska barn i större utsträckning blonda? Det fanns kanske inte så många mörkhåriga att välja på? Det finns det ju idag, så idag kan ju vem som helst vara lucia, som tur var.

      Jag håller med om hårlängden också :-)

      Radera
  2. Bilden av Lucia är för mig blond, även om jag tycker att det är lika snyggt med mörkhåriga Lucior :) Men jag tycker precis som Matilda att håret ska vara långt!

    SvaraRadera

MERRY CHRISTMAS!

& ett stort tack för att du har lämnat en kommentar på min blogg.

Välkommen åter!