10 oktober 2014

Nu har jag testat BLOSSAs årgångsglögg 2014.



Lavande!






BLOSSA 2014




Blossas årgångsglögg har blivit en populär jultradition, och i år hämtar Blossa sin smakinspiration från Frankrike. Lavendel från södra Frankrike har blandats med noga utvalda vita viner samt Blossas traditionella glöggkryddor. Resultatet är en välbalanserad starkvinsglögg skapad i symbios med sol, värme och violetta dalgångar. (Från www.blossa.se)




Så har jag äntligen testat årets glögg, flera dagar efter inköp. Men det är ju så mycket trevligare att testa ihop med några goda vänner än att testa helt ensam, så jag höll mig och idag hade vi alltså glöggprovning.




Flaskan är, som ni ser, lila och inte det minsta julig vilket vi alla konstaterade kändes en smula märkligt. Fast, när vi testar glögg i oktober är det kanske en fördel? Dock är det nog den flaskan sen årgångstraditionen startade som känns minst jul tycker jag. De andra färgerna har iaf haft någon slags julkänsla men den hittar jag tyvärr inte alls i år. Snarare känner jag sensommar, vajande lavendelfält och en mjuk, varm sol. Inget fel i det iofs.











Nåja, nog om flaskan, låt oss komma till det viktigaste, innehållet!



Gästerna kom, tjusigt klädda i röda överdelar och med pepparkaksdeg och pepparkakor som gåvor. Perfekt!



Vi värmde glöggen, tände ljus och plockade fram den traditionella Aladdinasken (dvs jubileumsasken) samt en alldeles nyinköpt Paradisask från årets batch (mer om den i ett annat inlägg) och slog oss ner i sofforna. & det kändes en aningens märkligt att dricka glögg i oktober, det måste jag tillstå.



Så glöggen då? Osade det av lavendel och provensalska örter? Njae, snarare en välbalanserad vitvinsglögg med lite styrka i. Vi gillade den! Den kändes  överraskande, rund och fyllig, lagom stark och med en god vitvinssmak. Perfekt att smutta på och kanske lite extra god innan alla andra julsmaker tar över. Att ta en pralin eller två till var pricken över i:et. Men lavendel? Nej, inte så mycket.



Trots (eller på grund av?) det tycker jag definitivt att detta är en bra glögg för den som gillar starkvinsglögg. 15%, väl avvägd och kommer sitta som en smäck efter en dag med snöskottande och rosiga kinder. Så passa på att förbeställ den redan nu eller vänta tills den kommer ut i Systembolagets butiker. oavsett, den är absolut värd att dricka i jul.








7 kommentarer:

  1. Meeeen åååh! Nu har jag hittat bloggen jag ska följa för att förhindra allmän höstdeppighet! Vad härligt med lite julfeeling!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Välkommen, hoppas definitivt att den lyckas förhindra allmän höstdepp! :-)

      Radera
  2. Härligt att ni gillade den. Vi brukar också tycka att det är rätt ok att årgångsglöggen inte är så julig. Känns liksom mera passande i oktober liksom. Jag har fortfarande inte kommit mig för att skaffa den. Gör nog ett försök i veckan. Blir så sugen.

    Kram Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den var faktiskt över förväntan. Kul att bli överraskad.

      Kram

      Radera
  3. Hittade din blogg idag.....blir spännande att följa....min årgångsglögg står i köket och väntar ihop med en förpackning ...Lavendel 70% choklad...från Ölands choklad i Färjestaden....Utvalt tilltugg till BLOSSA 14 - Blossa glögg....Lena i Färjestaden

    SvaraRadera
    Svar
    1. Välkommen hit!

      Åhh, det låter ju tokgott, det kanske man skulle försöka få tag i. Du får berätta hur glöggen och chokladen gifte sig sen!

      Radera
    2. De har en hem sida med webbshop...olandschoklad.se....Ha en bra dag....Lena i Färjestaden

      Radera

MERRY CHRISTMAS!

& ett stort tack för att du har lämnat en kommentar på min blogg.

Välkommen åter!