8 oktober 2014

Mysiga låtsasljus









OCH DET VARDE LJUS!




I såväl juletid som året runt är det mysigt med tända ljus, dock inte helt riskfritt. Våra barn vill t.ex ha ljus i sina rum men det får de inte ha då det innebär en ganska stor riskfaktor. Då är de här ljusen ett väldigt bra alternativ, elektriska ljus som drivs på batterier och som lyser i sex timmar i sträck.



Det finns massor av sådana här ljus på marknaden men jag är inte villig att betala flera hundra kronor för dem (som man får betala för de riktigt dyra ljusen som flitigt promotas) så jag var rätt glad när jag hittade bra alternativ på Bauhaus för 30 kr st. De känns som vaxljus och ser väl inte exakt helt äkta ut men vad gör det? Mysfaktorn är fortfarande där och du slipper lägga ut flera tusen kr om du vill ha många ljus. Lätt värt det billiga alternativet för mig, speciellt som de kan stå i trappan, i obevakade rum eller ute (under tak).












Det finns liknande ljus på tex IKEA och Belysningsdesign för under hundralappen. Ett kap helt enkelt. Jag har köpt sex ljus varav tre står i sovrumsfönstret och tänds varje kväll vid sextiden och släcks per automatik sex timmar senare. De har nämligen en smart inbyggd funktion som gör att om jag tänder dem kl 18:00 ena dagen och låter dem vara så är de tända i sex timmar, släcker sen sig själva och tänds sen igen kl 18:00 kvällen efter. Smart va? Jag behöver alltså bara bestämma vilken tid jag vill att de ska tändas sen sköter de sig själv.



Jag köpte de första ljusen med barnen i åtanke men ärligt talat så har inga ljus ännu hamnat i barnens rum, så jag får helt enkelt köpa några till så att barnen får sina egna mysljus :-)









Detta är dagens tips, fejkljus på Bauhaus för 30 kr st. Superbra i vinter och att ha när man stiger in i sitt mörka sovrum när det är dags att sova (släcker alla lampor i rum jag inte är i vanligtvis), att ställa i trappan för mörkrädda barn som behöver gå i trappor, ha i barnrum där det inte går att ha riktiga ljus, att ha i lyktor utomhus eller under tak. Ja möjligheterna är oändliga! Jag älskar mina. Det kommer du också göra :-)




2 kommentarer:

  1. Vad fina, och till bra pris också :)

    SvaraRadera
  2. Ö&B har två-pack för 50:-. Ska köpa på mig några fler. Barnen har varsitt litet på rummen. :)

    SvaraRadera

MERRY CHRISTMAS!

& ett stort tack för att du har lämnat en kommentar på min blogg.

Välkommen åter!