27 oktober 2014

Ingefärssnaps - snabbt och hemmagjort










HEMMAGJORD JULSNAPS



Jag gjorde ju två snapsar i går. Istället för att göra en snaps på 70 cl gjorde jag två på 35 cl. Vi är inte så mycket för snaps i vårt hus men det är ju kul att göra och testa i alla fall. Den här snapsen var också busenkel, det enda jobbiga var pommeransskalen, det står i beskrivningen att man ska blötlägga dem och sen ta bort det vita och det lyckades jag inte med (otålig? Jag?) Men så googlade jag lite och upptäckte att man kunde koka dem ett tag. Sagt och gjort och sen gick det som en dans. Även detta recept är från Blenda kokar men jag har hyffsat lite med måtten.




Ingefärssnaps.



37,5 cl Brännvin special (jag använde Absolut Vodka)
Strimlat skal av 1/2 tvättad citron
1,5 pomeransskal – blötlagda och med det vita bortskuret
1,5 cm färsk skivad ingefära
1 kanelstång
1 msk råsocker



Lös sockret i lite av spriten och blanda med alla ingredienser. Låt stå i två veckor och sila genom ett kaffe filter. Klart!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

MERRY CHRISTMAS!

& ett stort tack för att du har lämnat en kommentar på min blogg.

Välkommen åter!