10 december 2013

När kulan berättar.




Kulorna här ovan har jag dels hittat på Hagarnas Hantverk
samt på Julhuset


JULGRANSKULOR

Julgranskulor, dessa vackra små tingestar. Jag har hittat tjusiga kulor åt er, att inspireras av, sukta efter eller bara titta på. Jag älskar vackra julgranskulor, jag blir lite som ett barn av vackra kulor, får riktiga me wants, me needs me gets-begär.

Men det går ju inte att köpa på sig hur mycket kulor som helst men kanske kan man unna sig en vacker kula varje år, som man köper på något trevligt ställe som man senare har ett band eller ett minne kopplat till. Så när man ser den vackra kulan i granen så kan man minnas den där julmarknaden i Lübeck, den söta affären man råkade springa på eller när man fick den vackra kulan av någon man tycker om.

Jag har ett par sådana kulor/dekorationer. När jag var i Sydney 2008 köpte jag lite juldekorationer som jag fortfarande ser som några av mina finaste och som jag gillar väldigt mycket och som är roliga att ha. Sen har jag några fina kulor från tidigt 2000-tal som ligger omsorgsfullt nedpackade men som jag inte använt på några år, men jag skulle aldrig slänga dem för jag minns första julen jag hade dem uppe och vart jag var i livet just då. & det är sånt jag kan tänka mig att föra vidare senare i livet. Fina nedpackade kulor med en liten lapp som berättar när de köptes, vart och med historien runt omkring. Jag kan tänka mig att det skulle vara roligt för kommande generationer, att kunna läsa sig till kulans historia.

Lite som en av mina livsberättelser. Så skulle jag vilja se det.



1 kommentar:

  1. Jag skrev på gårdagens inlägg att jag måste köpa nytt. En ny bas. I vitt, silver, glas. För din gran var tokfin. Jag handlar nya 'finkulor' varje år. Gärna på resor. De hamnar inte alltid i granen. Vill inte gärna ha en M&M kula i min gran, men den ska bara finnas i samlingen. Som en liten konstsamling med en historia bakom.

    SvaraRadera

MERRY CHRISTMAS!

& ett stort tack för att du har lämnat en kommentar på min blogg.

Välkommen åter!