1 december 2013

En av julens måste-se-filmer




"Come out to the coast, we'll get together, have a few laughs..."


Min bästaste julfilm.

Det här är en film jag nog sett femton gånger minst, antagligen är det fler gången men whos counting? Hur som helst så är det här julstämning för mig och jag trodde länge att det bara var jag som såg den som en julfilm men den är frekvent förekommande på topplistor gällande julfilm.

Jag pratar naturligtvis om Die Hard. Bruce Willis som hårdkokt polis från NY kommer till LA för att fira jul med sin fru och sina barn, som han inte sett på sex månader då frun fått ett bra jobb i LA och tagit barnen med sig dit.

Nu ska de träffas och relationen är minst sagt anstängd då John McClane (Bruce) kliver rakt in på företagets julfest. Men snart får de annat att oroa sig för. För John är inte den enda besökaren den kvällen. En grupp terrorister från Västtyskland har tagit sig in i skyskrapan och innan John hinner få på sig skorna är alla gästerna på festen tagna som gisslan. Men saker och ting går inte riktigt så smidigt som de har förväntat sig. För John är den enda som lyckats komma undan och nu hänger det på honom att rädda gisslan.

De flesta av er har nog sett filmen men man kan uppenbarligen se den väldigt många gånger utan problem :-)

Så enjoy en hårdkokt actionrulle med julfeeling.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

MERRY CHRISTMAS!

& ett stort tack för att du har lämnat en kommentar på min blogg.

Välkommen åter!