20 december 2013

En utmaning: Vad har ni på julbordet?






JULBORDET:

Vad har ni på ert julbord på julafton? Jag misstänker att många saker är de samma men det vore ju kul att veta vad ni andra bloggare har på julbordet och se hur det skiljer sig åt regionalt t.ex. Vad har man på julbordet om man inte är född i Sverige? Kommer det in andra spännande maträtter då?

Här är i all fall vad vi har på julbordet och nu utmanar jag er andra att lista ert julbord/er julmat och tankar kring det:

På lunch äter vi:
  • Potatis
  • Bechamelsås
  • Vit fisk (i stället för Lutfisk)
  • Risgrynsgröt (om vi orkar)
Det här är mammas gamla traditioner. Förr i världen åts all mat på julbordet som var på kvällen men hon tyckte det blev så mycket mat och svårt för oss barn att hålla oss så hon delade upp det lite. & än idag är potatis ihopmosad med bechamelsås något av det allra bästa jag vet med julen.

På julbordet äter vi:
  • Julskinka
  • Kräftsill
  • Senapsill
  • Branteviksill
  • Köttbullar
  • Prinskorv
  • Ägghalvor med garnityr
  • Räkröra
  • Bruna bönor
  • Potatis
  • Vörtbröd
  • Ost
  • Pepparkorv
  • Brysselkål
  • Senap
  • Ketchup
  • Julmust/Coca-Cola
  • Julöl
  • Snaps
I år funderar jag på att lägga till:
  • Lax
  • Fyllda crustader
  • Rödbetssalld
  • Rostbiff
Här är det väl ett ganska traditionellt julbord men så har vi ju de bruna bönorna som är mannens måste på julbordet. De får han behålla själv. Mina favoriter är kräftsillen, rökröran, äggen och skinkan. Men jag äter allt, det är ju så gott och man kan ju äta så länge!

Resen av dagen dricker vi julmust, glögg och kaffe och äter godis, kakor och Lussekatter. 

Ja det var väl mitt julbord, nu är jag intresserade av att läsa om era julbord!


4 kommentarer:

  1. Bruna bönor passar aldrig... Däremot klarar jag mig inte utan gravad lax, stekt inlagd sill, jansson, skinka och Ris à la Malta. I år firar vi med svärföräldrarna och Fs brorsa m. familj och då blir julbordet något annorlunda.

    SvaraRadera
  2. Alldeles för mycket? Lunch äter vi inte tillsammans, utan vår jul börjar runt tvåtiden. Till Kalle dukas glögg, kaffe och kakor fram - vilket är fullständigt ologiskt, för när Kalle är slut äter vi julbordet. Och då har man gjort av med lite av utrymmet i magen haha. Dessert blir det i form av fruktsallad och vaniljsås + ris a la malta och saftsås.

    På julbordet:
    Inlagd sill
    Löjromssill
    Tomatsill
    Apelsinsill
    Sillsallad
    Gubbröra
    ...och kanske nån till sorts sill. Varför begränsa sig liksom...?
    Strömmingslåda med rödvin
    Gravad lax
    Rökt lax
    Ägghalvor med räkor och majonäs
    Ägghalvor med romklet
    Skinka
    Rullsylta
    Kalvsylta
    Grissylta (sylta på fläsklägg och grisfötter)
    Grisfötter
    Rostbiff
    Nån form av rökt kött
    Nån korv, typ munsökorv eller liknande
    Leverpastej (men bara lite och färdigköpt)
    Kokt potatis
    Rödbetssallad
    Waldorfsallad
    Mimosasallad
    Potatissallad
    Nån form av "icke kletig" sallad med kål, apelsin och liknande
    Omelett med kantarellstuvning
    Jansons frestelse
    Köttbullar
    Revbensspjäll
    Tillbehör som senap, äppelmos, gravlaxsås, smågurkor
    Knäckebröd, tunnbröd, smör och ost
    Öl snaps julmust

    HJÄLP. Det där ser helt sjukt ut. Dessutom vill jag införa örtströmming på julbordet, men efter att ha läst ovanstående lista undrar jag om vi är sjuka i huvudet? Nåväl. Något typiskt ångermanländskt kan jag inte hitta. Förutom tunnbrödet som är väldigt norrländskt.

    SvaraRadera
  3. Vad kul att få lite tips från andra vad man kan ha på julbordet! :) Jag trodde att vårt julbord var ganska traditionsenligt, men efter att ha läst olika julbloggar så inser jag att vi har ett lite annorlunda utbud... Jag gissar att det finns någon slags tornedalsk tradition i bakgrunden :)
    Vi har mycket älgkött - tunga, hjärta, tjälknöl, korvar, rökt kött osv. Och någon renkorv brukar också finnas. I fiskväg är det endast två - tre sillsorter och lax. Vi har även en riktigt god finsk rätt som heter Porkkanalaatikko (morotslåda), den är ett måste hos oss!
    Sen har vi allt det som jag tror är tradition landet över så som skinka, köttbullar, revbensspjäll, potatis, prinskorv, kalvsylta, ägghalvor och rödbets- och mimosasallad.

    SvaraRadera
  4. På vårt julbord finns det skinka, revbensspjäll, köttbullar, prinskorvar, pappas hemmagjorda senap, vitlöksugnspotatis, rödbetssallad, ärter, ost och bröd. Om vi har finska släkten på besök bjuder vi också på de typiska finska jullådorna, dvs. morotslåda, kålrotslåda och potatislåda. Vi vuxna dricker mörkt Zwettler öl, som bryggs här på orten. Jag är ingen öldrickare, men till julmaten passar det mörka, söta ölet så bra. Barnen dricker coca-cola. Som efterrätt äter vi endera apelsinris gjort på risgrynsgröt, vispgrädde och apelsin eller så äter vi plommonkräm med vispgrädde. Iår skulle jag gärna också servera sill, kan någon säga om Ikeas sill är god? Ikea är tyvärr enda möjligheten här i Österrike där man kan köpa skandinaviska produkter.

    SvaraRadera

MERRY CHRISTMAS!

& ett stort tack för att du har lämnat en kommentar på min blogg.

Välkommen åter!