30 september 2016

SKANDINAVISK ENKELHET FRÅN LAGERHAUS JULEN 2016








LAGOM OCH BRA.


Lagerhaus är en av mina favoritaffärer, speciellt till jul. de har alltid en massa bra lådor, kartonger, snören som jag behöver för att slå in de där perfekta julklapparna. Dessutom brukar det bli många svängar in om här när det ska shoppas till julklappsspelet, det finns massor av bra saker att välja på. Så det är dagens tips om ni funderar på vart ni ska köpa de där riktigt bra julklapparna som ändå är prisvärda. Här hittar man saker till alla.


I år gillar jag den här ljusstaken väldigt mycket. Den är rejäl men ändå elegant, plus att den påminner om en luciakrona och som julfantast är det ju klockrent. Den får nog flytta hem till oss i advent.


(Men nu när jag kollade den första bilden igen så ser jag den väldigt konstigt placerade lilla grankvisten... Någon mer än jag som reagerar på det? :-D)








Jag tror inte vi behöver så många nya ljusstakar etc men jag behöver nog inventera våra jullådor så att jag vet vad vi har och inte har.  Tyvärr tror jag inte vi behöver adventsstjärnor men om vi skulle behöva det så gillar jag dessa tvåfärgade skarpt. Stora, lite annorlunda mot de helvita vi har och givetvis jättefina. Men som sagt, jag betvivlar att vi behöver fler...










Jag gillar även de roliga etiketterna som jag personligen tycker är väldigt gulliga och skulle passa till barnpaket. & här har de ju använts till något som ser ut som en paketkalender och då är det ju perfekt. Till vuxenpaket i år vill jag ha något mer sobert.


Här ser vi också några av de lådor som är trevliga att använda i jul. Jag har en känsla av att vi blir mer "amerikanska" i vårt sätt att slå in paket. Mer kartonger med band runtomkring och mindre papper. Jag gillar att det inte blir så mycket slit och släng och lådorna går att återanvända eller använda till andra saker. Jag har använt lådor i några år nu, givetvis slår jag gärna in i papper också, och har samlat på mig en liten hög. de är superbra till de där krångliga paketen utan varken form eller raka linjer. De stoppar jag gärna i en kartong så blir det ett vackert paket.












Jag är inte helt förtjust i de här bilderna. Så varför visar jag dem då? Jo för att det ju inte bara handlar om mitt tycke och smak. Dessutom tror jag på att inte bara skriva att allt är fantastiskt och underbart. För det är jag, allt tilltalar inte mig, men jag kan ändå skriva om det men måste vara ärlig i det jag skriver. Annars blir det inte bra. & de här bilderna är för röriga, eller rättare sagt, jag tycker att den översta bilden på matbordet är för rörig. Den andra bilden, med detalj på glas och mossa gillar jag bättre. Så jag tror att det är servetterna som inte faller mig riktigt i smaken. Det blir för mycket för ögat med flera olika gröna nyanser ihop med svart, rött, trä, grått och glas. & likadant med sista bilden. Det är för mycket. För mig. Jag gillar det lite mer avskalade. Kanske tråkigt men för mycket saker stressar mig :-)









Den här bilden älskar jag. Den är enkel, avskalad och tonsatt i lagom många färger. Usch va tråkig jag känner mig när jag skriver så men så är det. Det måste vara lugn och harmoni för att jag ska trivas. & den här bilden gör mig glad och varm och sugen på att tända massor av ljus och bara sitta vid den öppna elden och mysa.










Här ser vi lite mer julklappstips och saker att slå in dina julklappar i. Påsar är alltid trevliga (och går att återanvända), en rund kartong passar perfekt för hudkrämer, borstar, leksaksbilar, tröjor, pengar, presentkort (för att luras, älskar att luras), tv-spel, smink eller vad det nu kan vara en ska slå in.  & muggen med BOSS passar finfint till julklappsspelet.











Så det sista från lagerhaus för detta inlägg. Ni som följer mig vet att jag gillar Tine Ks sifferljus och här har vi en variant av den. Säkerligen mycket billigare men jag kommer nog köra på Tines variant i år med. Men jag gillar att det kommer varianter, även om det kanske är väldigt likt. H&M Home hade en liknande variant förra året. Paketet med kransen runtomkring gör mig glad och sugen på att binda min egen julkrans i år. I år ska jag ha en riktig krans och inte den jag köpte på IKEA för två år sen. Går mer och mer mot att använda så mycket naturliga saker som möjligt. Inte alls men försöker förbättra mig. & gran och granris luktar ju så gott och ger en så härlig känsla. Jag vill bara klä in hela huset i granris men det skulle nog bli rätt svårt och mannen hade nog fått spader. Så vi hoppar det :-)






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

MERRY CHRISTMAS!

& ett stort tack för att du har lämnat en kommentar på min blogg.

Välkommen åter!