25 september 2016

NÄR EN LÄNGTAR EFTER SNÖ OCH VACKRA VYER








WALKING IN A WINTER WONDERLAND


Då det är 21 grader ute och gassande sol sitter jag inne och drömmer mig bort till vinande, kalla vindar och snö som yr åt alla håll och kanter. Jag tänker på varma kappor, sjalar som är virade flera varv runt halsen,  tjocka handskar som blivit blöta av snöbollskrig och kängor som får tårna att domna av. Jag tänker på hur jag öppnar dörren till en mörk bar eller ett café, möts av en ångande värme och slår mig ner på en stol vid ett litet bord. Nästippen är lika röd som Rudolfs mule och kinderna blossar av ilsken kyla. Händerna gnuggar jag intensivt mot varandra för att få upp värmen medan jag studerar menyn som står skriven på en svart griffeltavla på väggen ovanför bardisken. Ni vet en sådan där tavla där någon ansträngt sig för att skriva fint och till jul även ritat en julgran, en tjock tomte och några snöflingor. Precis en sån. & jag väljer mellan hett te, kanellatte eller varm choklad med grädde och chokladtopping.


Jag väljer en kanellatte och en lussekatt för att riktigt känna hur julen intar hela min kropp. & utanför fönstret går människor förbi, fortfarande yr snön men de är på väg någonstans. kanske hem, kanske till ett annat café, kanske till en vän. & det är vackert, det vackraste jag har sett, de tusentals snöflingorna är som små änglar från himlen som gör världen vackrare än den någonsin har varit. För snön är magiskt och när det snöar kan precis vad som helst hända. Det är därför jag längtar så.











Det är fortfarande långt dit, jag vet det. Men en måste ju få hoppas i alla fall. För sex år sen började det snöa i oktober i Skåne. & den vintern hade vi -19 då vi flyttat in i vårt nya hus och värmepumpen gick sönder. Då frös vi men det gick ju det också. Men så vackert det var. Snöhögarna vi skottade från uppfarten var till slut högre än både mig och min man och i trädgården låg det mer än en halvmeter snö. Det var magiskt och precis en sådan jul jag vill ha.


Det är gott om rönnbär på träden i år och ska vi tro på bondepraktikan så ger det oss en sträng vinter. Tyvärr tror jag att vi går längre och längre från stränga vintrar här nere i söder, det är för varmt helt enkelt. Men kanske kan vi få ett par dagar med snö i alla fall? & gärna vid första advent och vid julafton. Då hade iaf jag varit riktigt, riktigt glad. Under tiden får jag nöja mig med att drömma mig bort med dessa underbara, snöbilder som får hela hjärtat att le och själen att må bra.








Alla bilder är hittade på Tumbler eller Pinterest, där finns det massor av vackra bilder att drömma sig bort med.





3 kommentarer:

  1. Tack för dessa underbara drömarfoton

    SvaraRadera
  2. oh herregud vad du gjorde mig snösugen nu! Varje år längtar jag så mycket efter just det du beskrev men tyvärr har jag inte fått uppleva det på flera år nu. Men en får ju drömma!

    SvaraRadera
  3. Vilken underbar stämning du målar upp, särskilt i texten faktiskt. Fast fina bilder också såklart!
    & Tack för en mycket fin blogg! :-)

    SvaraRadera

MERRY CHRISTMAS!

& ett stort tack för att du har lämnat en kommentar på min blogg.

Välkommen åter!